Selskapets anbud vart på 23,797 millioner kroner og de leder dermed konkurransen. Statens vegvesen håper å ha innstillinga klar før jul. Nettstedet wareveger.no melder følgende:

"Firmaet som leder konkurransen holder til i Nord-Aurdal i Valdres. Samme firma ga laveste pris på riving av Krifast-bommen og ombygging av krysset mellom E 39 og riksveg 70.Hvis anbudet på jobben på E 136 skulle bli avvist, må Vegvesenet holde tunga rett i munnen. Bare 114 kroner og 44 øre skiller nr. to og nr. tre!

BetongPartner fra Åndalsnes vil ha 25 904 977 kroner for jobben, Busengdal Transport fra Stordal vil ha 25 905 091 kroner og 44 øre. Fjerde og siste deltaker i konkurransen er M3 Anlegg fra Bodø med et anbud på 26,385 mill.

Byggeleder Tor Inge Undhjem i Statens vegvesen er fornøyd med prisene. Han håper å få innstillingen klar før jul.

Strekningen som skal utbedres er en halv kilometer lang. Den går gjennom Hjelvika i Rauma kommune. Oppdraget er et delprosjekt i det store prosjektet som omfatter bygging av Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen. Delprosjektet omtales ofte som Hjelvikbruene. Dette er fire korte bruer som inngår i E 136 og en parallell gang/sykkelveg.I dag er strekningen for smal til at det kan markeres midtlinje. Nå blir det full masseutskifting, og vegbredden blir utvidet til 8,5 meter. Gang/sykkelvegen blir 4 meter bred. Den store bredden kommer av at den skal fungere som adkomstveg for boliger.

Alle de fire Hjelvikbruene blir 12,5 meter lange. To av dem erstatter nåværende bruer på E 136, de to andre inngår gang/sykkelvegen.Anbudsfristen ble opprinnelig satt til 12. november, men den ble utsatt i 28 dager fordi grunnavståelsene ikke var avklart".

Vegvesenet anslo kostnadene før anbudsrunden til m ellom 20 og 25 millioner kroner. Hele beløpet dekkes over rikgsvegbudsjettet; altså ingen bompengefinansiering her. Prosjektet ventes gjennomført og tatt i bruk på slutten av 2013.

Hjelvika og Hjelvikbruene Foto: Lars Smisethjell