Snøen ligger fortsatt tjukk over Romsdalseggen, men det reduserer ikke forventningen foran årets «Eggen-sesong». Mellom 30.000 og 40.000 personer gikk over Romsdalseggen i fjor og reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke legger ikke skjul på forventningene om at det i år skal bli enda flere.Det skyldes blant annet at filmen som «eggen» som ligger på Youtube, nå er sett av over en million personer og at både Romsdal reiseliv og handel, Fjord Norge og Visit Norway bruker bilder og omtale fra Romsdalseggen i sin markedsføring.

– Det gir en utrolig drahjelp, sier Gråberg Bakke. Og det er i forlengelsen av det som gjerne defineres som turistsesongen, at ambisjonen primært ligger. Da har også vært målet fra den spede begynnelsen.

– Vi har 1600 senger i Rauma og kapasiteten er sprengt på sommeren. Men utenom toppsesongen er det god kapasitet, sier Gråberg Bakke og forteller at arbeidet med å selge Romsdalseggen som en del av ei pakke nå snart er ferdig.

Innen 1. juli skal det bli mulig å kjøpe pakker med Romsdalseggen som hovedingrediens i pakken.

– Dette er viktig fordi folk liker å kjøpe tur heime på nettet, sier Gråberg Bakke og legger til at gaiding på andre turer nå også blir tilbudt som en del av ei slik pakke, blant annet til Mannen, til Stabbeskaret og til Litlefjellet.

– Målet er vekst for Romsdalseggen også i år, men jeg vil ikke tallfeste dette, sier Hilde Gråberg Bakke.