Det er helt slutt på det tøffende damplokomotivet som tuter seg oppover Romsdalen med entusiastiske tilskuere. Det er helt slutt på å se den hvite røyken som markerer dens ferd oppover og nedover dalen om somrene. Dette ble det helt slutt på allerede for to år siden. Men de gamle passasjervognene har vært med videre, og i fjor ble de trukket av et eldre diesellokomotiv på de samme rutene. Et redusert tilbud for de meste toginteresserte, men fremdeles attraktivt nok for de tilreisende turistene. I år, imidlertid, er det helt slutt med de gamle passasjervognene også. – Ja, det er det. Vi har valgt å satse på våre 93 - togsett, som tidligere ble kalt Agenda. De har store flotte vinduer og bedre høyttalersystem for guidingen. Vi hadde en del problemer med å få god nok lyd på veterantoget og fikk en del klager på at turistene ikke hørte det som ble sagt. Vi har fått tilbakemeldinger på at turistene ikke er så opptatt av selve toget. Turen oppover Romsdalen er attraktiv nok Undersøkelser har vist at turistene kommer ikke til Romsdalen på grunn av veterantoget, men på grunn av vår flotte natur, mener Sylte. Det gamle veterantoget og damplokomotivet var for krevende materiell å drive, og står nå stasjonert i Oslo. Ifølge Sylte er det nye samarbeidet mellom Raumabanen Åndalsnes (tidligere Raumabanens Utviklingsselskap) og NSB, en basis for økt turisttrafikk på banen. Samarbeidet er særlig rettet mot cruisemarkedet.

<B>For krevende</B>. Nå er det også slutt på de gamle veteranvognene på opplevelsesturene langs Raumabanen. Nå er det togsett 93 som skal brukes på strekningene; det tidligere Agenda-toget. Veterantoget var for krevende materiell å drive, ifølge Tove Sylte, strekningsleder for Dovre og Raumabanen.