I  OKTOBER skal Fannefjordstunnelen være stengt halve døgnet fra klokka 18.00 om kvelden til klokka 06.00 morgenen etter. I ett helt år. Sju dager i uka. Om det får konsekvenser for oss i Rauma? Ja, til dels store innvirkninger også. De som jobber enten i Molde eller i Rauma og som må arbeidspendle, møter på utfordringer. De skal til Molde eller Midsund for å spille håndballkamper likeså. De som skal rekke et fly eller de som kommer med et fly. De som skal ta toget fra Åndalsnes. De som hadde tenkt seg en fjelltur på Romsdalseggen og skal heim igjen til Molde. De som skal på Aker stadion. De som skal på handletur. Bussene, transportnæringa etc. Eksemplene er så mange at jeg kunne ha brukt hele denne spalten på akkurat det.

JEG TVILER IKKE på at dette er konsekvensutredet så det holder. Det bekrefter også Statens vegvesen. De har konkludert med at dette er den beste løsningen ut fra mange hensyn og ulike løsningsalternativer. Det heter også at dette har vært ute til høring. Mulig vi i avisa ikke har gjort jobben vår godt nok, men vi følger med på postlistene regelmessig og ingen her på huset kan erindre at dette er journalført. Mulig jeg tar feil, men poenget er at saka har gått de aller flest hus forbi; det har i alle fall ikke vært noen debatt, eller satt på dagsorden. Nå kan ikke en slik sak avgjøres ved folkeavstemning; det skjønner jeg. Men når konsekvensene blir så store, burde det ha vært mer fokus på informasjon.

UTFORDRINGEN ligger i at tunnelen stenges så tidlig om kvelden. En utsettelse til klokka 21.00 eller 22.00, ville ikke ha skapt de samme reaksjonene som nå har kommet. Verken fra vår kommune, fra dem som bor på Skålahalvøya. Noen vil også si at turen rundt om Kleive og Kortgarden, eller Vistdalsheia, ikke er et alternativ. Sjølsagt er det mulig, men jeg ser at transportnæringa, hvor tid er kostbare penger, ikke kan godta dette som et alternativ.

ANDRE HAR OGSÅ i denne debatten brakt på bane framtidig kryssing av Langfjorden. At det omfattende vedlikeholdet til minst 200 millioner kroner av tunnelen, bør være et vesentlig argument i debatten om bru over Langfjorden som det mest aktuelle alternativet.Frank Sve i samferdselsutvalget i fylket «blåser reint» i dagens avis, Han er krystallklar på at det aldri kommer tunnel under Langfjorden. Nå er det ikke Frp-politikeren som avgjør dette, men han er folkevalgt og har påvirkningskraft. Han er en av mange som skal være med å si sin mening om det endelige valget som skal tas neste år.

I DISSE DAGER må du som trafikant påregne ventetid ved flere av tunnelene i regionen, også i Rauma. Vedlikeholdsarbeid gjør at du bør beregne litt ekstra tid på disse kjøreturene. Vedlikehold må også ei bru ha, sjølsagt. Men all den turbulensen som nå er rundt bompenger eller ikke, Vågstrandstunnelen og Tussentunnelen, er oppfatningen at ute blant brukerne at de fleste foretrekker bru framfor tunnel. Sjøl om det også vil koste penger å kjøre Tresfjordbrua.

TILBAKE TIL Fannefjordstunnelen. Noen mener det var kortsiktig tenkt å ferjekaiene på Grønnes og Lønset. Ferje på dette tidligere sambandet hadde trolig vært ei god løsning nå slik at tunnelarbeidet kunne ha pågått kontinuerlig.Det som er sikkert er at tunnelen må utbedres. Men jeg er ikke like sikker på at stenging i 12 timer blir det endelig resultatet ...

God pinsehelg!

Lars Smisethjellredaktør