Rust på biler er et økende problem. Det hører vi stadig og det bekrefter også verksmester Daniel Tokle hos Nils Heggem AS. Tokle sier derimot at det selvfølgelig varierer mye fra bil til bil og at det avhenger mye av hvor bilen kjører og hvor eksponert bilen er for salt på vegene. Han sier det er bremser og understellet på biler som blir mest utsatt for rustangrep og at bremsekomponenter må skiftes mye oftere enn før.
Daniel Tokle sier det ikke er lett å svare på hvor store utgifter dette påfører den enkelte bileier da rustproblemene varierer ganske mye, men han legger til at ofte skiftes bremsedeler annethvert år.
– Går dette på sikkerheten løs?
– Nei, det gjør det nok ikke om vedlikeholdsplanen for bilen følges, sier Tokle.
Når det gjelder skader på karosseri, har ikke salt fått store konsekvenser. I alle fall ikke ifølge erfaringene til daglig leder Johan Skomsø ved Åndalsnes Bilskadesenter. Han sier at så lenge lakken er hel, er det svært få skader å se på bilene på grunn av salt på vegene.