Planlagt langhelg med storkontroll i Romsdalen:

– Det er gjennomgangstrafikken som tas

– Mange tror det er hyttefolk fra Ålesund som er råkjørerne, men de kjører pent. Det er bilister på veg til og fra Østlandet som blir tatt, sier Jarle Paul Opsal, gruppeleder i UP- Møre og Romsdal.

Laserkontroll: Up hadde i langhelgen flere fartskontroller på Verma, der trafikken ble kontrollert begge veger. Denne politibetjenten ved kirka, «skyter» biler både forfra og bakfra gjennom 60-sonen i bygda, og hadde nok å gjøre søndag. Alle foto: Evy Kavli 

Nyheter

Søndag var det igjen fartskontroll på Verma, der flere førerkort ble beslaglagt. Det var siste dag av en langhelg med mange kontroller i hele Romsdalen.

– Ja, vi hadde kontroll onsdag, torsdag, lørdag og søndag. Dette var en helg vi hadde planlagt allerede i fjor, i forbindelse med russeutfarten til Lillehammer. Den ble det ikke noe av, men vi kjørte planene våre likevel, forteller Opsal.

Ifølge Opsal hadde de en god vakt.

– Vi står ikke lenge på hvert sted, en til to timer, men vi kunne ha stått hele tiden på Verma og tatt mange førerkort. Men vi kan ikke tenke slik, vi må fordele aktiviteten. Det kjøres fort i hele Romsdalen, så vi kan ta folk uansett hvor vi står, mener Opsal.

Kjedelige resultater

På søndag gjennomførte UP kontroller tre steder, i 60-sonen på Verma og i 80-sonen på Flatmark og Romsdalshorn. Resultatet ble åtte førerkortbeslag, og 49 forenkla forelegg. Største hastighet som ble målt, var på Verma med 102 kilometer i timen. Sju av førerkortbeslagene ble gjort på Verma, og ett på Flatmark, der føreren hadde prikker i førerkortet fra før.

Utrykningspolitiet hadde fartskontroll også onsdag og torsdag på Verma. Onsdag ble det tre førerkortbeslag og 12 forenkla forelegg. Resultatene fra kontrollen torsdag, og den på lørdag, har ikke avisa lykkes å få tak mandag.


Stor trafikk: Det var mye trafikk i helga og mange ble stoppet i fartskontrollen på Verma søndag.  Foto: evy kavli

Ikke hyttetrafikken

Opsal forteller at da de flyttet seg nedover til Romsdalshorn søndag, og det hadde begynt å regne mye, gikk farten ned.

– Det er jo positivt. Folk kjørte fremdeles fort, men det ble ingen førerkortbeslag. Regn påvirker ikke i samme grad farten i 60-sona på Verma, forklarer han.

Han stusser over at folk tror det er Bjorli-trafikken som er verst.

– Det er ikke vår erfaring. Det er gjennomgangstrafikken – særlig de som skal til Trøndelag, som vi tar flest av.

– Men da blir det vel få som «lærer av sine feil» siden de er nye folk hele tiden?

– Ja, der har du helt rett. Vi blir aldri ferdig. Det er fremmede folk som blir tatt. Lokale kjenner Verma og kjører lovlig.

– Er en slik fartskontroll den rette måten å ta de på?

– Hvilke andre virkemåter har vi? Vi er jo også ganske synlige når vi holder kontroll.

– I går var dere ikke lett å få øye på, men hva er policyen her; synlig eller ikke synlig?

– Det er et dilemma. Tidligere år skulle vi være synlig, og det gikk greit. Men så oppsto varsling. Nå er det flere steder på internett der man kan få varsel om kontroller, ofte før vi har fått satt opp utstyret. Derfor vil vi nå være usynlig.

Godt skjult: Ikke lett å se politimannen med lasermåleren ved kirka. – Vi holder skjulte kontroller nå, for å ta de aggressive førerne, sier Jarle Paul Opsal, gruppeleder for UP i M & R.  Foto: Evy Kavli

– Men blir dere sett, går jo farten ned. Det er vel hensikten?

– Poenget er hvem som bruker disse varslingene. Det er de aggressive kjørerne vi vil nå, og vi vet at noen av disse legger opp ruta si etter hvor fartskontroller er. Da får vi aldri tatt disse. Derfor skjulte kontroller.

– Men hvorfor så ofte på Verma?

– Det er helt feil at vi er så ofte der. Men når vi er der, får vi kjemperesultater, og media er der med en gang.

– Er strekninga spesielt utsatt for ulykker?

– E136 er klassifisert som ulykkesstrekning av Statens vegvesen. De har klare kriterier å gå etter der, men jeg har ikke i detalj på hvor det er mest ulykker på strekninga Åndalsnes – fylkesgrensa. Jeg kjenner heller ikke til om Verma er spesielt utsatt. Men som sagt vi kunne ha stått hvor som helst i Romsdalen, og tatt de samme bilførerne.

UP holdt storkontroll i Romsdalen søandag.   Foto: Evy Kavli


– I fjor ble det foretatt 52 førerkortbeslag på Verma. Er det norgesrekord?

– Nei, det er mange steder det blir kjørt fort. Men Romsdalen er nok en av de strekningene som det kjøres hardt i. Det kan nok være ønskelig å være der mer. Vi blir nok aldri kvitt problemet, avslutter Opsal.