Flere cruisehavner sier nei til skjerpa miljøkrav

Mens Åndalsnes og 12 andre norske cruisehavner har stilt seg bak de nye miljøkrava, sier 23 andre havner nei.

Flere cruisehavner sier nei til de skjerpa miljøkrava. Kravet om landstrøm er en av hovedårsakene til at flere havner har valgt å si nei.  Foto: Per-Kristian Bratteng

Nyheter

Det melder NRK Sogn og Fjordane som skriver at kravet til landstrøm innen 2025 er et av punktene som gjør at blant annet Olden i Stryn har sagt nei.


Er på verdens største bransjemesse for cruiseindustrien:

– I år er det et stort fokus på bærekraft og miljø

Molde og Romsdal Havn IKS presenterer cruisedestinasjonen Molde, Åndalsnes og Eresfjord på verdens største bransjemesse for cruiseindustrien.


– Vi har ikke slutta oss til de 14 miljøkrava fordi det er usikkert om vi greier å innfri et par av krava. Det er blant annet usikkert om vi greier å få på plass et landstrømanlegg innen 2025, sier ordfører i Stryn, Per Kjøllesdal (Sp) til statskanalen.


– Er en viktig del av kommunens strategi

Ordføreren mener miljøkravene til cruisenæringa er en viktig del av kommunens strategi.


Havnene som sier nei er altså: Alta, Arendal, Bodø, Brønnøysund, Farsund, Fredrikstad, Hammerfest, Harstad, Haugesund, Kristiansund, Lofoten, Longyearbyen, Mo i Rana, Narvik, Olden, Rosendal og Jondal, Sandefjord, Skjolden, Smøla og Hitra, Sortland, Telemark, Ulvik og Vik.


Ordføreren: – Klart det er realistisk med landstrøm her om seks år

Lars Olav Hustad er ikke i tvil om at signeringa av 14-punkts miljøkravliste til cruisenæringa vil føre til store endringer i Rauma.


Havnene som har sagt ja til krava: Oslo, Bergen, Ålesund, Nordfjordeid, Stavanger, Kristiansand, Trondheim, Geiranger, Eidfjord, Flåm, Molde, Åndalsnes, Tromsø og Nordkapp.


Rauma setter miljøkrav til cruisenæringen

Onsdag møttes ordførere, byråder og havnesjefer fra de største cruisedestinasjonene i Norge for å signere en avtale om felles miljøkrav til cruiseskipsnæringen.