Raumabanen kan få batteridrevne tog

NRK Trøndelag melder at det kan bli billigere å skifte ut dagens dieseltog med batteridrevne tog enn å måtte elektrifisere hele jernbanen.

Kan bli batteridrevet: Raumabanen er én av fem togstrekninger i Norge som kan få batteridrevne tog. Da kan banen bli utslippsfri uten at hele strekka må elektrifiseres. Det kan man spare penger på.  Foto: Arnt Øyvind Siem

Nyheter

– Batteridrevne tog kan være en løsning på alle jernbanestrekninger som ikke er elektrifisert, sier kommunikasjonssjef i Jernbanedirektoratet, Svein Horrisland til NRK. Han forteller videre at batteridrevne tog vurderes i bruk på deler av Trønderbanen, Nordlandsbanen, Rørosbanen, Raumabanen og Solørbanen.

Ifølge statskanalen sier utregninger fra Jernbaneverket at en eventuell utskiftning til batteridrevne tog kunne føre til en innsparelse på inntil 30 prosent. Dette siden det på strekninger med batteridrevne tog kun vil være nødvendig å elektrifisere deler av jernbanen.

NRK skriver videre at det for tiden gjøres forsøk i Tyskland og Østerrike med batteridrevne tog. Der elektrifiseres bare mellom 20 og 30 prosent av banen.

– Den største fordelen er at dette er langt rimeligere. Da trenger vi bare å elektrifisere deler av strekningen for å lade batteriene på togene, sier Horrisland til NRK.

Jernbaneverket understreker at dette fremdeles er på planleggingsstadiet, og at ingenting har blitt bestemt ennå.