– Det er en sti som blir gått av veldig mange og den vil få mye belastning. Brua får sin ilddåp til helga med Romsdalseggenløpet, sier prosjektleder i Arkeoplan, Jørn Kjersheim.

Han forteller at brua, som er en prototyp, nå skal prøves slik at de kan høste erfaringer. Det er Arkeoplan som har utviklet brua, og ifølge Kjersheim har de jobbet med utviklinga av den siden 2012. Brua er den første i sitt slag som settes ut i terrenget, og det skjer i samarbeid med Molde og Romsdals turistforening. Tirsdag var 13 personer med på å bære opp utstyret.

Enkel montering

Åndalsnes Avis får opplyst at brua er bygd etter det enkle prinsippet om at hvert enkel komponent ikke skal være tyngre enn et den kan bæres i hendene eller i en ryggsekk. Brua skal være så enkel å montere at det kan gjøres på plassen. Det betyr også at den skal være enkel å demontere, med tanke på at slike bruer gjerne må tas ned før vinteren. Denne brua er åtte meter lang, og den er laget slik at den er sjølbærende, – det trengs forankring kun i endepunktene. Brua er bygd i aluminium, og dekket er av plast.

Arnstein Salthammer i Eide i Molde og Romsdals turistforening svarer dette på spørsmålet om det er greit at disse materialene brukes i naturen.

– Det er alltid en avveining, men i perspektiv av miljø og kostnad, så mener jeg at denne tross alt kommer godt ut. Vi slipper blant annet helikoptertransport.

Innovasjon Norge og Forskningsrådet støtter prosjektet.