– Jeg hadde hjertet i halsen hver gang Viola skulle på skolen. Jeg har søkt om å få skoleskyss for henne, men siden hun går på ungdomsskolen, faller hun utenfor gratis skyssordning. Derfor betaler jeg nå 18 kroner for bussen hver veg, hver dag, for å få henne trygt på skolen, sier hun.

Farlig for alle

Hun synes det er et paradoks at politiet står og kontrollerer om alle kjører forsvarlig rundt skolene i kommunene før skolestart, når det er et slikt trafikkfarlig punkt på en trafikkert skoleveg for mange elever. – Det er greit å si at de eldre barna kan klare seg i trafikken, men jeg vil påstå at brua er farlig for alle. Her er det ikke mye å gå på. Å hevde at barna kan gå av sykkelen og trille den over brua, hjelper ikke. Kommer det noen imot, er det for trangt uansett. Det skal veldig lite til før man er ute i vegbanen, sier Stangenes som måler opp bredden på fortauet.

Altfor smal

– 135 centimeter er ikke mye å gå på. Og så er det en bratt kant ned før selve vegbanen. Ikke bra med så smale fortau langs en tungt trafikkert hovedveg, sier hun.

Nå vet Tetlie at det har vært fokus på denne trafikkfella i mange år, men hun er overrasket over at ingenting skjer. Hun er også overrasket over at ikke alle barn får gratis skoleskyss forbi punktet.

Henviser til loven

– De får busstransport i vinterhalvåret, men jeg mener at vegen ikke er noe tryggere på vår og høst. I opplæringsloven, § 2-15, står det tydelig at alle elever har rett til gratis offentlig grunnskoleopplæring og at kommunen ikke kan kreve at foreldrene skal dekke utgifter i forbindelse med skolegangen – som blant annet utgifter til transport i skoletida. Det står også at dersom det er farlig skoleveg, skal elevene ha skoleskyss, sier hun.

Hun henviser også til § 7–1 i opplæringsloven som handler om skyss og innlosjering i grunnskolen.

– Der står det at kommunen skal innlosjere elever når daglig skyss ikke er forsvarlig – der det særlig skal legges vekt på blant annet trygghet. Og i § 2–1 i samme lov, står det at denne retten har elevene helt til de har fullført det tiende skoleåret, sier Stangenes.

Kommunen bestemmer

Etter at hun fikk avslag på søknad om skoleskyss for sin datter, prøvde hun å få kontakt på fylkesnivå.

– Det klarte jeg ikke, men fikk snakket med ei anna mor som hadde fått kontakt om det samme, og hun ble henvist til Rauma kommune. Det er de som avgjør slike saker, forteller hun.

Hun tok også kontakt med Fram, som styrer kollektivtransporten i Møre og Romsdal, for å få kjøpt ungdomskort til dattera.

Får ikke månedskort

– Ungdomskortet er et tilbud kun for barn over 15 år. Det tilbudet koster rundt kr 400 kroner og er et busskort man kan reise fritt med i hele Møre og Romsdal. Det er jo noe hun ikke trenger, sier Stangenes.

Hun skjønner dette med skoleskyss er et dilemma for kommunen, og at det er langt fra sikkert alle steder.

– Men hva kan det koste kommunen å tilby skyss til alle barna i kommunen med farlig eller vanskelig skolevei? Vi har ingen barn å miste. Og hva sier politiet om denne trafikkfella, spør Stangenes.

Politiet

– Vi ser på hele kommunen i forhold til sikker skoleveg og spesielt rundt skolene. Vi har ikke fått noen meldinger om at denne brua er et problemområde i min tid. Men på generelt grunnlag kan jeg si at vi behandler alle klagesaker seriøst. Vi ser på trafikkbildet om det er noe vi kan gjøre. Skoleskyss er et annet område som ikke vi har noe med å gjøre, men vi har hele tiden god dialog med kommunen, sier lensmann Roar Mordal Hilde.

Smalt: – Her er det kun 135 centimeter å gå på. Kommer det noe imot, er det fort gjort at noen kommer ut i vegbanen, sier Therese Tetlie Stangenes. Foto: Evy kavli Foto: Evy Kavli