«Fellesferien» gjelder ikke for alle. Når ferietida slår inn betyr det nemlig tusenvis av gjester til Rauma – og disse skal selvsagt følges opp.

Tirsdag var en av sommerens største cruisedager, med to skip og til sammen 4.200 cruisegjester.

– Da er det et organisert kaos her. Da er det hundrevis av mennesker som leter etter noe å finne på, forteller reiselivssjef Hilde Gråberg Bakke.

I opplevelsesbutikken på stasjonen tar de imot mange som ønsker å få seg en opplevelse:

– Vi har for eksempel Trollveggen, Trollstigen og Raumabanen som er «bankers». Men vi jobber selvsagt med å formidle tilbudene til alle våre medlemsbedrifter, sier hun.

Mange på jobb

Denne helga blir nok en aktiv cruisehelg. Fredag kommer cruiseskipet Silver Spirit til Åndalsnes fredag og Grossherzogin Elisabeth lørdag. Mandag kommer Aidasol på besøk.

Gråberg Bakke tørr ikke sette noe tall på hvor mange som er på jobb for reiselivet på de mest hektiske julidagene.

– Det er utrolig mange. Det gjelder jo både de som arbeider med utflukter og opplevelser av ulike slag, de som jobber på spisestedene våre og de som jobber i butikkene – for å nevne noe, sier hun.

Men litt kø blir det likevel:

– Turist-Rauma er generelt godt bemannet, men de må nok springe litt raskere på de mest hektiske dagene, tror hun.

Godt besøk

Trollveggen er blant kommunens største turistmål. Svein Kroken på Trollveggen Besøkssenter forteller om godt besøk hittil i år.

– Det er stor trafikk for tida. Dette er høysesongen vår. Vi merket det faktisk ekstra godt etter at Fotball-VM var slutt. Vi merker det på bussene som kommer, at det er flere om bord nå, sier han.

Han forteller videre at de er godt fornøyde med besøket så langt. Også hos dem er det ekstra hektisk på cruisedagene.

– Både skipene som anløper til Åndalsnes og skipene som anløper til Ålesund er viktige for oss, forteller han.

Også Norsk Tindesenter begynner å få grep i cruisemarkedet.

– Det er naturlig at det tar litt tid, og jeg tror vi kommer til å merke det for alvor neste år. Men vi ser at stadig flere cruisegjester besøker oss, og vi har til og med en del grupper i klatreveggen, forklarer, daglig leder Anita Vik Buckley.

– Men hva med Via Ferrataen, er cruisegjestene interessert i den?

– Det er noen som har snust litt på den, men generelt sett er ikke det et produkt som cruisegjestene er interessert i. Men det er utrolig mange andre som er det, så veggen blir godt besøkt, forsikrer Vik Buckley.

– En drømmestart

Gråberg Bakke og opplevelsesbedriftene vil helst at flest mulig skal kjøpe opplevelsene om bord på skipet.

– Det skaper størst forutsigbarhet for oss og dem. Dette har vi lyktes godt med en del tilbud, og det er noe vi jobber kontinuerlig med. Men vi ser også at det er en del som enten ikke har funnet noe, eller som vil finne en opplevelse uavhengig av cruisegruppa, sier hun.

– Hvordan vil du beskrive sesongen så langt?

– Så langt har det vært en drømmesommer. Vi opplever at det er mye folk som kommer til Rauma og at gjestene er fornøyd med de tilbudene de finner her, sier Gråberg Bakke.

Tar imot: Per Gabriel Nieto Brusdal, Hilde Gråberg Bakke og Jannike Svensvik tar imot mange i opplevelsesbutikken på stasjonen. Foto: Stine Vandevjen Olsen Foto: Stine Vandevjen Olsen