Chris Escude er leder av suvenirbutikken på Trollstigen og sier de har et rikt lokalt utvalg.

Made in China

– Det er viktig for oss å ha en lokal identitet og kunne tilby både lokale produkt, og produkt laget i Norge.

– Men det er en del billige ting her som er laget i Kina?

– Ja, det er klart. Og det er sånn du finner overalt. Men vi må ha slikt også. Ikke alle turister har kjempegod råd. I tillegg er slike produkt gjerne noe barn ofte vil ha. Men det er bare en del av butikken.

Multesyltetøy og maleri

Spesielt er multebærsyltetøy noe mange turister er glade i., forteller Chris.

– Det er laget i Valldal, og er veldig populært. For turistene har hørt om det, og det er noe du bare finner i Norge. Sjokoladen fra Geiranger faller også i smak.

Men det er ikke bare mat som er lokalprodusert. Ved disken står det en hel hylle med maleri av Atle Aasen.

– Ja, vi selger en del av disse, det er mange morsomme motiv, og folk liker dem. Spesielt de med troll på.

Kjøleskapsmagneter

Chris sier at de forsøker å holde det så lokalt som mulig.

– Og vi selger mye som er produsert andre plasser i Norge, både reinsdyrsprodukter og klær.

– Hva kjøper turistene mest av?

– De fleste kjøper mindre ting, som kjøleskapsmagneter og postkort. Spesielt som dager som dette hvor det er en del tåke. Da kjøper de gjerne postkort av utsikten.

Astero leverer mest

Edmund Meyer som eier og drifter senteret på Trollstigen sier at det er en bevisst strategi at de selger lokale produkt.

– Det har vært et satsingsområde for oss hele tida. Maleri og slikt er nok litt vanskelig å selge, men de liker håndarbeid veldig godt. Videre selger vi pølser fra Bjorli.

Meyer sier de også selger veldig mye lokalt produserte suvenirer.

– Vi har et samarbeid med Astero på Åndalsnes, og de lager både T-skjorter, magneter, klistremerker og mye mer. Så vi er en stor kunde av dem.

Lokalt vann

I tillegg til Oskar Syltes brus selger de også lokalt vann fra Eira.

– Og så har vi jo Trollvatn sjøl. Det som er viktig for oss er at alle skal kunne nyte godt og tjene penger på turismen, og ikke bare vi som har lokalitet rett ved vegen. De som sitter heime i stuene og som ellers produserer lokalt bør også få kunne solgt produktene sine hos oss. Og det får de. Men Astero er nok de som lager mest av de de lokale tingene vi selger.

Kravene for Nasjonal turistveg

Grete Kongshaug i Statens vegvesen er strekningsansvarlig for Nasjonal turistveg – Trollstigen – Geiranger. Hun sier de har ikke krav om at det alt skal være lokalt produsert, men at det i varesortimentet skal være et utvalg av norskproduserte produkt. Hun påpeker derimot at det ikke er noen absolutte krav om antall og hvor mye.

– Vi har en løpende dialog med dem som driver om hva som er aktuelt på det enkelte sted og hva som er mulig å få til ut fra etterspørsel. Ambisjonen er at turistvegstedene skal drives med lokalt særpreg og dette følger vi opp.

Hun sier at hver høst, etter sesongen er over, pleier de å ha en evaluering av sesongen for å diskutere drift, kravene i kontrakten og utviklingsmuligheter.

Rauma-kunstneren Atle Aasen har sin egen hylle i suvenirbutikken. Mange liker trollmotivene av fjella i Rauma. – Turistene synes de er morsomme, sier Chris Escude. Foto: Hogne Bø Pettersen
– Vi henger opp skilt og lapper som forklarer den lokale tilhørigheten til produktene, sier Chris Escude. Her finner man syltetøy fra Valldal. Spesielt multer er populært. Foto: Hogne Bø Pettersen