Det sier Ole Kjell Talberg på vegne av Rauma kommune. På tirsdag denne uka ble nemlig Åndalsnes Avis oppringt fire ganger fra en telefon som var registrert på Rauma kommune, men ikke noe navn. En mannsperson ringte, ville ikke presentere seg, og kom med utsagn som ikke var hyggelige og som lett kunne oppfattes som en trussel mot avisa. Anropene ble gjort i perioden mellom klokka 07.00 og ca. 11.00 på formiddagen. Åndalsnes Avis tok umiddelbart kontakt med Rauma kommune for å få stoppet det vi oppfattet som delvis truende og sjikanøse telefoner.

– Det er beklagelig at dette skjedde og vi klarer ikke helt å forklare hvordan det kan ha skjedd, sier Ole Kjell Talberg, sikkerhetsansvarlig i kommunen. Talberg var på et kurs i Ålesund og var personlig ikke til stede da dette eskalerte tirsdag formiddag, men saka resulterte i at kommunen øyeblikkelig satte folk på for å undersøke saka nærmere.

– Vi ser nå at dette er en gammel telefon, en 2014-modell som en gang tilhørte barn og unge-avdelingen. Den har vært inaktiv i flere år, men har vært i bruk de siste dagene, sier Ole Kjell Talberg. Han legger til at telefonen må ha kommet på avveie av en eller annen grunn og at det ikke har blitt fulgt opp. Nå er telefonen sperret.

– Er dette en ekkel sak for kommunen?

– Vi ønsker ikke å ha det slik, men vi ser også at det er en stor risiko med telefonbruk og all den informasjonen som ligger på slike telefoner i dag. Det er noe annet med en telefon enn en pc som står på et skrivebord på et kontor og det knytter seg en større informasjonssikkerhet til telefoner i dag enn det gjorde for noe år siden, da denne telefonen var i bruk.

– Aktualiserer dette en innskjerping av rutiner i kommunen?

– Vi er en stor organisasjon og slike ting kan forekomme, men bør ikke skje. Vi har et system som gjør at vi kan sperre ned telefoner ganske øyeblikkelig ved mistanke om misbruk eller at telefoner er kommet på feil hender.

– Vet dere nå hvem som har brukt denne telefonen?

– Nei, det vet vi ikke, vi har bare hatt korte samtaler med vedkommende og nå er telefonen sperret og har ingen verdi lenger. Slik sett er denne saka ferdig fra vår side.

– Hvorfor er denne ikke blitt sperret tidligere?

– Det er en glipp og det har jeg ikke noe godt svar på.

– Hva gjør dere videre med denne saka?

– Vi registrerer hendelsen som et avvik og det kan føre til endringer. Det vil vi se på.

– Har dere hatt for lite kontroll?

– Vi ser på dette som et enkelttilfelle, men vi vil trolig bruke dette tilfellet for å minne våre ansatte på de forsiktighetsreglene vi har i forhold til mobiltelefoner. Det blir bare viktigere og viktigere, sier Talberg.