– Vi er i dialog med Statens vegvesen, sier brannsjef Eivind Myklebostad.

En moderne og rehabilitert tunnel mellom Innfjorden og Veblungsnes står om kort tid helt ferdig. Bare asfalteringen gjenstår. Dermed framstår den rundt 6,6 kilometer lange tunnelen som en av de mest moderne i landet.

Men en lang tunnel er uansett et krevende objekt for et lokalt brannvesen. Det bekrefter brannsjef Eivind Myklebostad som i det siste har vært i dialog med Statens vegvesen i håp om å kunne få tilskudd til å oppdatere viktig redningsutstyr for bruk i en slik tunnel.

Tilskudd

Vi fikk tilskudd fra Vegvesenet i 2002 da vi fikk en tankbil med vannkapasitet på 10.000 liter, sier Myklebostad. Utgangspunktet denne gangen er at denne tankbilen begynner å bli gammel og at det ikke har skumfunksjon som er svært ønskelig i forbindelse med branner i en slik tunnel.

– Nei, Vegvesenet gir oss ikke pålegg om å investere i nytt utstyr, men det er viktig at vi har best mulig kompetanse og best mulig utstyr for slike forhold vi her snakker om. En lang tunnel er alltid et krevende objekt, sier Myklebostad. Han legger til at Statens vegvesen gjerne betaler investeringstilskudd etter vurderinger i hvert enkelt tilfelle. Om det vil blir et tilskudd i dette tilfellet, er det for tidlig å si noe om, ifølge brannsjefen.

– Hvor mye penger snakker vi om hvis bilen fra 2002 skal fornyes?

– Det er for tidlig å si noe om, det finnes biler i mange varianter og mange prisklasser, sier Myklebostad.

Kostnad på 3,4 millioner

Myklebostad skriver i en henvendelse til Statens vegvesen at Rauma jobber sammen med brannvesenet i Vestnes med å gjennomgå hva som er tilgjengelig av utstyr og mannskap og med hva som anses som nødvendig for innsats blant annet i tunneler.

Han skriver også at det blir ansett som viktig at Rauma og Vestnes har en mest mulig lik utstyrspark med tanke på å kunne gjøre innsats fra den siden det vil være mest hensiktsmessig i forhold til hendelsen og bestemt brannventilering.

Myklebostad viser i brevet til at en ny branntankbil med skumkanon har en kostnad på 3.4 millioner kroner og Rauma brann og redning ber om å få dekt inn dette for å ivareta beredskapen i tunnelene. Det vises også til behov for komplettering av luftmasker og til behov for kompetanseheving og øvelser av befal og mannskap.