Det er et imponerende syn som møter en utenfor Grand Hotel Bellevue fredag morgen. 27 veteranbiler, hovedsakelig syvsetere, fra før krigen, pryder parkeringsplassen. Ved en Pachard fra 1931 står Johan Steffen Fivelstad og fyller vann på radiatoren.

– Den drikker en del vann og det er greit å fylle på før avgang, sier Fivelstad, som kommer fra Stranda.

Han eier to biler i kortesjen, og Pacharden gikk tidligere i akkurat dette området.

Forløperne til turistbussene

– Dette er biler som ble brukt til å kjøre turister etter at hestedrosjenes tid var over. De er forløperne til turistbussene og denne Pacharden var eid av Åfarnes Auto. Den ble brukt til å kjøre turister her i området fra 1937 frem til 1967, forteller Fivelstad, som innrømmer at han kanskje er den i gruppen som er mest opptatt av slike biler.

– Jeg har holdt på i over 20 år med dette. Jeg vet en del om de andre bilene her også, sier han og forteller at det står en bil som Kong Haakon VII ble kjørt i under åpningen av Trollstigen i 1936.

Dagens eier av bilen er Idar Mølsæter, opprinnelig fra Geiranger. Han fikk bilen i 2000, men den har en lang historie før det.

Var et vrak

– Den er opprinnelig fra Valldal og den første eieren var Hjalmar Årønes. Etter at Kong Haakon ble kjørt i bilen under åpningen av Trollstigen, ble bilen kjøpt opp av Geiranger Skysslag og gikk i turisttrafikk i Norangsdalen blant annet. På 60-tallet var det game over for disse bilene og den ble vraket, forteller Mølsæter.

Vraket havnet i skogen på Hellesylt og rustet nesten helt opp og ble plukket av deler. Den ble stående i skogen helt frem til noen engasjerte ungdommer kjørte den til Stranda for å pusse den opp.

– Den ble stående der også. Hadde jeg ikke kjent eieren av bilen og historien bak, hadde jeg nok aldri restaurert den. Den var jo et vrak da vi fikk den, sier han.

Mange dugnadstimer

Sammen med tre karer fikk de satt i stand bilen, men det gikk noen 100 tusen kroner og like mange dugnadstimer for å få den i stand. Nå fremstår den som ny.

– Faren min drev et bilverksted i Geiranger. Selv om jeg er en amatør på området, har jeg nok kunnskap til å kunne holde bilen ved like, sier Mølsæter.

Selv om det er solide biler, er det en del ting som kan gå galt, som med alle biler.

Før krigen

– Alle bilene må være fra før krigen for å kunne være med i 7-seter bevegelsen, sier Fivelstad og forteller at kortesjen går videre over Trollstigen til Geiranger fredag morgen.

– Deretter blir det over til Stryn, sånn over land-tur som man pleide å frakte turistene på i gamle dager; mens cruisebåtene gikk rundt fjorden. sier Fivelstad.

– Det er ganske åpne biler. Er det ikke sidevinduer?

– Det er sidegardiner, men de har jeg aldri brukt. Vi er godt kledd og som oftest tar vi av taket også. Da får man mest utbytte av naturen rundt. Det var derfor disse bilene var så populære for frakting av turister.

– Og farten da?

– Det er ikke et tema. Vi kjører langt fra hverandre for ikke å lage kø. Det er viktig å ta hensyn til andre, avslutter Fivestad før avgang fra hotellet presis klokken ti fredag morgen.