Gårdeierforeningen ber om ei avklaring om det såkalte jernbanelokket på Åndalsnes kan realiseres.

– Området har fått arealformål parkering i reguleringsplan for Åndalsnes. Det betyr at området er planavklart, sier utbyggingssjef Heidi Skaug i Rauma kommune.

I reguleringsplanen framgår det at jernbanesporet kan overbygges i samband med bru og overdekking.

«Området skal brukes til parkering og sentrumsformål. Sentrumsformålet innbefatter boligbebyggelse, forretninger, kontorer og tjenesteyting, herunder bevertning og overnatting (...)» Og: Bane Nor skal godkjenne alle konstruksjoner på og over jernbanen før tillatelse gis.

Skaug sier at prosessen som Asplan Viak førte mot Jernbaneverket i 2014 og 2015 avdekket krav om dobbeltspor i skjæringen og høydekrav med tanke på elektrifisering.

– Jernbaneverkets krav til høgde i tunnelen vil videre føre til at topp jernbanelokk blir liggende fire-fem meter over Nedre Jernbanebru. Heving av brua ansees som ikke mulig å løse da den låses i gateløp i begge ender. Den mest nærliggende konsekvens kan være å fjerne brua med de konsekvenser det vil ha for trafikkstrømmen til- og fra Åndalsnes, ev. en heve-senkebru, sier utbyggingssjefen.