Flere medier fortalte fredag om at det ble avdekket fusk med kjøre- og hviletid under en tungbilkontroll på Marstein fredag.

– En fører fra Bosnia brukte sjøførkortet til sin far i tillegg til sitt eget. Fører hadde kjørt ca. 17 timer i løpet av de siste 22 timene. Fører anmeldt til politiet, meldte Vegvesenet på Twitter.

Men det viser seg at forholdet var enda mer alvorlig enn det som kom fram da.

Hvile i to timer og fem minutt

Overingeniør Erling Andre Aarsnes i Statens vegvesen forteller at sjåføren unnlot å stanse for kontroll. Og det viste seg at han hadde hvilt bare to timer og fem minutt det siste døgnet.

– Det var helt horribelt. Det er heldigvis veldig sjelden vi ser slikt, sier Aarsnes.

Vogntoget ble påsatt hjullås.

Det var fredag Vegvesenet hadde kontroll på stasjonen på Marstein. Det ble skiltet at alle tunge kjøretøy skulle kjøre inn.

Aarsnes forteller:

– Mens de fleste kommer inn, så følger vi med på kamera langs veg. Vi ble da oppmerksom på dette vogntoget som valgte å ikke kjøre inn på plassen, sier han.

– Når kjøretøy ikke stopper, så gjør vi alltid et forsøk på å innhente dem. Vogntoget ble snudd på Skiri og loset med tilbake til kontrollstasjonen.

Kom seg foran vogntoget

Vegvesenet klarte å kjøre forbi rett foran kirka på Marstein og fikk på Skiri stanset og snudd vogntoget.

– Han var villig til å bli med, han skjønte tegningen, sier Aarsnes.

– Det hender at folk kjører forbi, at vi tar dem med tilbake igjen og ikke finner noe. Men i dette tilfellet så var det relativt enkelt å avdekke. Da vi konfronterte ham med det, så la han alle kort på bordet og innrømte sine synder.

– Hvor ofte skjer det at dere er borti slike tilfeller?

– Det er relativt sjelden.

«Horribelt!»

Han kaller det de avdekket for horribelt:

– Når man kjører rundt med store, tunge vogntog er oppmerksomhet veldig viktig.

Reglene sier at en skal hvile minst ni timer i løpet av et døgn. Som hovedregel skal du hvile 11 timer, men i løpet av ei uke kan du hvile ni timer tre ganger. Hvilen skal være sammenhengende.