Åndalsnes 2030 er tittelen på prosjektet der Gårdeierforeningen på Åndalsnes har som ambisjon å bygge 200 leiligheter, utvide forretningsarealet i sentrum med 15.000 kvadratmeter og legge til rette for flere sørvisfunksjoner, som for eksempel eldreboliger.

Ole Johnny Amundsen sitter i styret, sammen med blant andre Geir Klepaker og Lars Rikard Morstøl. De tre møtte formannskapet sist onsdag, for å orientere om ambisjonene, men pekte også på hva gårdeierforeningen mener skal til.

Flere folk, mer aktivitet

De mener ei revidering av reguleringsplanen for sentrum må til, og peker på tre punkt:

l En revidering av krav til utseende på bygg, og krav til utnyttelse av areal. Gårdeierne ønsker blant annet å få bygge høgere, og i tillegg utnytte tomtearealet mer en dagens maksgrense på 80 prosent.

l Ei revidering av parkeringsplan og økt produksjon av parkeringsplasser. Amundsen peker på at 200 nye boenheter og økt forretningsareal vil kreve mellom 300 og 500 parkeringsplasser i umiddelbar nærhet. Han sier det til hver bolig er et krav om én og en halv parkeringsplass, og at én plass i dag koster 73.000 kroner.

– De pengene ser vi oss kan gå inn i et lokk over jernbaneskjæringa slik at det kan skapes parkeringsplasser der, forklarer Amundsen.

l Det siste punktet er en revidering av plan for tilkomst til sentrum. Her mener gårdeierne at innfarten via Øran og krysset ved Circle K allerede har sprengt kapasitet. De mener også at Troavegen/Strandgata er smal og at større kjøretøy skaper problem.

– Er disse ambisjonene realistiske?

– Hvis alle samarbeider, er det realistisk, svarer Klepaker.

Amundsen svarer dette:

– Det er bygd cirka 50 nye boliger i sentrum, og som ordføreren sa i formannskapsmøtet, så har det flytta 200 personer dit. De voksne vil gjerne bo urbant.

– Lokket over jernbanen blir viktig. Klarer vi å få til 15.000 kvadratmeter, da kan vi ha to høgder med parkering, og to høgder med stormarked, for det er stormarked vi har underdekning på i Rauma, legger Lars Rikard Morstøl til.

Gårdeierne sier sentrum er avhengig av de store motorene i handelen, men at de igjen er avhengig av parkeringsplasser. Morstøl har en drøm om å få til ei tørrskodd-løsning for store deler av sentrum.

– Det er mulig å få til at man går inn vis-à-vis Coop, og ut igjen med apoteket. Men det krever offensive gårdeiere som er villige til å satse.

– Men alle er ikke med i gårdeierforeningen?

– Vi har nå 15 betalende medlemmer, og ti er på veg inn. Da er to tredeler av alle med, og det er veldig bra, svarer Amundsen.

– Hvorfor er ikke jernbanelokket realisert før?

– Det har vært flere planer der, men de har strandet i byråkratiske spørsmål. Det griper vi nå fatt i, og sammen med kommunen og jernbanen ønsker vi å legge til rette, svarer Amundsen og legger til:

– Her må vi være pragmatiske. Enten får vi ja, eller så får vi nei. Vi kan ikke gå og lure på det lenger, men få ei avklaring.

– Hvem vil bygge der?

– Det er et åpent spørsmål. Vi er i dialog med flere, svarer Amundsen.

– Motivasjonen for dette prosjektet er helt klart bedre økonomi for alle. Både for leietakere i sentrum, og for gårdeiere. Gårdeiere trenger leietakere og inntekt for å vedlikeholde, og utvikle, eiendommene sine. Nå er gårdeierne ei røst, og så skal vi gjøre grundige undersøkelser for å se om ambisjonene har rot i virkeligheten, sier Ole Johnny Amundsen (til høyre). Fra venstre står gårdeierne Geir Klepaker og Lars Rikard Morstøl. Foto: Ellinor Rørvik Lothe