Distriktsleder for UP i Midt-Norge, Tor Magne Kalland, er rystet over meldingen fra UP-patruljen som fredag ettermiddag var på Verma. Åtte førerkortbeslag og 32 forenklede forelegg var både overraskende og nedslående:

Åtte førerkortbeslag på februarvinterveger i ei 60-sone er tungt å fordøye.

- I 60-sone må man kjøre i 86 eller mer for å miste førerkortet. Og det er rimelig høyt – laseren gir i tillegg et avslag på 3 km/t direkte ved målinga, så det er lite hyggelige tall. Farten er en medvirkende årsak til ulykker, minner han om.

- Og dette resultatet viser at det er helt nødvendig, sier han.

Etter kontrollen fredag 5. mai i fjor, da UP beslagla fire førerkort og skrev ut 50 forenklede forelegg, tok Torill Stavem og Rigmor Hersel på Verma til ordet om fotoboks for å få ned farta gjennom bygda.

– Det er livsfarlig når man skal kjøre ut herfra – spesielt avkjøringa ovenfor butikken er uoversiktlig, sa Hersel.

UP-sjefen medgir at en fotoboks, både streknings-ATK og punkt-ATK, bidrar til å få ned fartsnivået.

- Men i utgangspunktet tenker jeg at dem som ferdes der må gå i seg sjøl. Som regel er dem vi stanser både folk som bor i nærområdet og trafikanter på gjennomfart. De fleste som kjører så fort er pinlig klar over at de gjør det; de fleste er bevisst på hva de gjør og tar en sjans. Oppfordringa mi, fotoboks eller ikke, er: Respekter skiltinga. Du har et ansvar som bilfører, er Kallands oppfordring.

- Men du har forståelse for at beboere langs vegen frykter farta gjennom bygda?

- Ja, jeg har forståelse for at de er redde for at det skal skje ei ulykke, sier han.

- Hva skal UP gjøre med dette?

- Det er ingen tvil om at vi også tidligere har hatt resultater fra fartskontroller som har vært nedslående. Så vi skal tilbake på Verma, det er det ingen tvil om. Det er ikke en advarsel, men et faktum.

Han sier at det mest effektive er hyppige og synlige trafikkontroller. Og hyppigere kontroller har altså UP et mål om i 2018.