To ganger sist høst måtte beboerne evakuere grunnet rasfare ved Mannen; torsdag 5. oktober til søndag 8. oktober og søndag 15. oktober til onsdag 18. oktober. Konsekvensen var også at Green Cargo måtte innstille godstrafikken fordi Raumabanen måtte stenge. Bane Nor stengte Raumabanen begge ganger av hensyn til togpersonell og -passasjerer.

Kjell Owrehagen i Green Cargo sier at fjernstyring av godstog er løsningen for å kunne videreføre godstrafikken på Raumabanen, selv når den er stengt.

– Hvis man skal fortsette å trafikkere Raumabanen, så må den året sett under ett bli like stabil som øvrige linjer. Blir vi stoppet og ikke får kjørt, alt fra noen dager til uker, så er Raumabanen mer enn utfordrende. Da er dette ei løsning, sier Green Cargo-sjefen.

Trenger statlig godkjenning

Dette fordrer en tillatelse fra Jernbanetilsynet.

– Konkret handler det om hvilke risiko/-sikkerhetsvurderinger som legges til grunn for å kjøre et fjernstyrt/radiostyrt tog på ei linje som i utgangspunktet er sperret for trafikk

– Men teknologien er på plass?

– Ja, og i praksis gjøres det i dag. Det er ikke så veldig utbredt i Norge, men går vi til Sverige, så er radiostyring av tog inne på store terminaler helt normalt.

Fjernstyres med joystick

Enkelt sagt vil det bety at godstoget kjøres som normalt av lokfører til det rasfarlige området. Lokføreren går så av toget og i trygg avstand fra et eventuelt skred radiostyrer det gjennom den rasfarlige strekningen, i prinsippet slik ei kran på en lastebil fjernstyres. Når toget er gjennom det rasfarlige området, kjøres det videre med lokfører om bord som normalt.

Ordfører Lars Olav Hustad er tindrende klar:

- Den tekniske løsninga er der. Så dette må vi få på plass, sier Hustad.

Radiostyrt godstog er ifølge Hustad omtalt i godsstrategien, som Jernbanetilsynet kommer med i løpet av denne måneden.