Vil gjøre Sunnmøre best på skiturisme

På samme måte som aktører i Romsdal går sammen, har nå flere hotell på Sunnmøre gått sammen for å gjøre Sunnmørsalpane til en av de store toppturdestinasjonene i Norge og verden.

På veg til Skarven.   Foto: Stein Siem

Nyheter

Toppturisme er i vinden, og også sør i fylket vil de bli best.

Prosjektet «Ski the Fjords» skal spre ordet om - og utvikle - Sunnmørsalpene som toppturdestinasjon. Tre hoteller er med i samarbeidet.

Det skriver avisa MøreNytt. Hele saken kan du lese her.

Prosjektet er treårig og får støtte fra Innovasjon Norge.

-  Her i nærområdet tror nok mange at Sunnmørsalpene og Hjørundfjorden allerede er godt kjent blant alle i toppturmiljøet, men slik er det ikke. Vi har fremdeles en lang veg å gå i markedsføringa av området, både i Norge og rundt om i verden, sier prosjektleder Karsten Gefle til Møre-Nytt.

Han presiserer viktigheten av å samarbeide for å oppnå resultater.

- Vi har god kontakt med destinasjonsselskapet, lokale guidar og andre aktører i området. Samarbeid er viktig for å få dette til. Det er nettopp derfor disse hotellene har gått sammen. På sikt kan det godt hende at flere blir inkludert i samarbeidet, forklarer Gefle.

Nettverk for guider

Også i Rauma jobber reiselivet med å samle seg, blant annet med eget nettverk for de som driver med opplevelsesturisme, guidingnettverk og nettverk for gårdsturisme.

Våren 2015 ble det gjennomført en forstudie på et prosjekt om guiding i Romsdal  I denne forstudien kom vi frem til at det var behov for å få til en nettverkssatsing innen guide/førernæringen her i distriktet. Det ble derfor startet opp et forprosjekt nå i høst. Prosjektet ser på organisering, markedsføring, booking, kvalitetssikring og utdanning av guider.

Torsdag skal det holdes workshop for å stake ut vegen videre.

Tidligere i år presiserte også prosjektleder i Nordveggen, Jan Sverre Sivertsen viktigheten av at bedrifter samler seg.

- Vi ønsker å samle næringa i et felles løft. Dette er i stor grad små bedrifter, som ikke har ressurser til å drive mye med utvikling, hverken av produkter eller markedsføring. Vi håper at samarbeid og støtte kan være til hjelp for hele næringa, sier Sivertsen.

Også Romsdal vil bli størst.

- Vi vil at vår region skal ta posisjonen som adventure-region nummer en i Norge, sa Sivertsen da.