Leserbrev:

Gondol og «krisemaksimering»

Erling Kjølseth, tidligere reiselivssjef i Rauma. 

Leserbrev

Når jeg leser enkelte innlegg i gondolbanedebatten, får jeg inntrykk av at Rauma nærmest står overfor en skjebnetime. Nå er det gondol eller ikke gondol som skal avgjøre om Rauma i framtida skal være kommunen for naturglade mennesker. Hva man enn måtte mene, må vel det være å pålegge ei gondolbane på Åndalsnes en for stor innflytelse.

Turen til Måsvassbu og Bøstølen, eller Vengedalen og Kavliheian, til Grøvdalsbakken og Tarløysa, og alle andre naturperler vi har i kommunen vår, vil gi naturglede og opplevelse som før.

Gondol eller ikke gondol

I åra som kommer vil mange titusener fra inn- og utland gå turen over Romsdalseggen.

Jeg våger den påstand, at for de aller fleste vil gondolbanen ikke bety noe som helst, hva gjelder opplevelser, synsinntrykk og turglede. De vil reise heim like begeistret, gondol eller ikke gondol. De som får erfare at både lår- og leggmuskler fikk skikkelig juling på turen, og beina er stive som pinner grunnet lite trening, for disse vil gondolbanen være et kjærkomment alternativ. Gondolen vil frakte deg ned til Åndalsnes sentrum på noen få minutt.

Eller når været slår om, og regnet kommer flatt inn fjorden med nordvest kuling, da vil nok mange være glad for å gå inn i gondolen, og oppleve gondolturen ned fra fjellet som en god avslutning på turen.

Cruisetrafikken

Helt siden det første cruiseskipet ankret opp på fjorden utenfor Åndalsnes i 1883 har cruisetrafikken vært viktig, den er viktig og vil bli viktig, også i framtida. Akkurat nå har cruiseskipene «fy-fystatus», grunnet store utslipp og forurensing. Cruisenæringen er en stor verdensomspennende næring, og jeg føler meg sikker på at næringa vil tilpasse seg framtidige miljøkrav, og skipene vil seile.

Skipene er blitt store, 1.000-3.000 passasjerer, noen har enda flere turister om bord. De er derfor avhengige av å gå til havner som har tilbud med stor kapasitet til sine passasjerer. Her ligger Åndalsnes bra an, med et godt utvalg i turer med busser og tog. Det nye jernbaneselskapet, SJNorge, som skal drive Raumabanen, har annonsert turisttog med flere avganger. Et tilbud om gondol, så å si fra landgangen, til storslått utsikt fra Nesaksla, vil være et godt kort for å velge Åndalsnes som anløpshavn.

Stoppet av motkrefter i Molde

Apropos! Det er nå over 50 år siden Arne Barmann kom fra Amerika for å bygge gondolbane til Nesaksla. Det ble stoppet av motkrefter i Molde.

Barmann flyttet pengene sine til Bjorli, der sentrum den gang stort sett var jernbanestasjonen og handelslaget.

Takk for at Trollstigveien åpnet i 1936 (kan vi forestille oss proteststrømmen om vegen ble foreslått bygget i dag? Forutsatt at de økonomiske rammene var til stede.)