Nordveggen og HoppID tar grep for å hjelpe gründere i etableringsfasen. Kommende ukes arrangement på Åndalsnes, Innovasjonsfestivalen, er en spennende arena for dem som er i startfasen med å kommersialisere en idé. Med riktig foredling kan det bety både inntekter og arbeidsplasser for ideskaperen og lokalsamfunnet.

Arrangørene fortjener ros for at de skaper en ny næringsarena i Rauma, og denne gangen også inviterer hele regionen til samlingen. Innovasjonsfestivalen, som er en del av den internasjonale gründeruka, har fokus på å hjelpe fram dem som vil skape arbeidsplasser – enten helt nye, eller videreutvikle en bedrift i startfasen. De tilbyr påfyll, motivasjon og innovasjon. Programmet er tettpakket og foregår over tre dager.

Å være gründer kan være en veldig ensom jobb med bratt læringskurve og stor arbeidsmengde. Ikke så sjeldendt er det også trangt økonomisk i startfasen. Ideskaperen skal tilegne deg kunnskaper innenfor et vidt felt: Produktutvikling, markedsføring, økonomi og salg – bare for å nevne noe. Med økt kunnskap innenfor noen av feltene, er muligheten større for at man kommer seg gjennom den tunge og vanskelige etablererfasen.

Innovasjonsfestivalen er svar på mange av utfordringene til gründernes startvansker. I løpet av de tre dagene tilbys eksperthjelp. Folk som har startet bedrifter øser av sine erfaringer, og det arrangørene kaller «økosystemet» – personer med spisskompetanse for å hjelpe gründere - er tilgjengelig for deltakerne. Og de skaper en arena for nettverksbygging gjennom sosiale arrangementer.

Den tre dager lange festivalen er for Nordveggen et viktig bidrag for å nå de ambisiøse målene som er vedtatt i samfunnsplanen i Rauma kommune: 400 innbyggere, 300 arbeidsplasser og 200 boliger og 100 millioner kroner til samfunnsutvikling - alt dette innen 2025.

Vi håper at Innovasjonsfestivalen vil bidra til økt etableringslyst.