Skrevet av Marcus Brevik, styreleder Rauma Næringslag

Tirsdag var det et godt møte med Nye Veier, men det er fortsatt uklart når problemene som næringslivet er mest opptatt av løses. Det er positivt med oppstart på E136 på Veblungsnes, men det gir ikke mindre stengt vei på Eksportvegen E136. Stengt vei betyr dårligere tilgang til markedene.

Det argumenteres mot krabbefelt opp Vermastigningen med begrunnelse i at det ikke løser alle problemer. Enig, men det løser i det minste noen. Tiltaket som løser alle utfordringene er tunnel, men det avviser Nye Veier som for dyrt. Det må avgjøres om ambisjonen er å lage en effektiv og trygg vei etter dagens standard, eller om punktvise «godt nok»-løsninger skal være malen.

Økt vintervedlikehold, bedre siktlinjer og bedre kurvatur er tiltak som foreslås. Dette høres også ut som gode tiltak som ikke løser alle problemene.

Kilometervis med vei gjennom Romsdalen er for smal til midtstripe. På det smaleste er veien nede i 4,3 meter. Ett vogntog er 2,6 meter. To vogntog, uten speil og avstand imellom, er 5,2 meter bred. Det kjører i snitt 500 av disse gjennom dalen pr døgn. Samme strekning har krappe svinger, dårlig kurvatur og en smal undergang.

Det er mange verneinteresser i den flott dalen vår og det er fine folk som bor på plasser med røtter langt tilbake i tid. Det er i følge Nye Veier interessant å se på en utbedring hvor det i større grad er gjenbruk av eksisterende veistrekninger. Det høres ut som en god løsning, men man må legge som krav at det legges opp til brei nok vei, svinger som tåler dagens lange vogntog på 25,25m og en vei som tåler 80 km/t. Det må bygges for trygg og effektiv ferdsel.

E136 Vestnes – Dombås har mange punkt som bør prioriteres, men de som ligger på topp for næringslivet i regionen, er de to punktene i Romsdalen; Flatmark-Monge-Marstein og Stuguflåten-Raudstøl. Når de punktene er løst, bør en jobbe seg nedover i prioriteringslisten.

Det er ikke sikkert Nye Veier kan løse alle utfordringene opp Romsdalen, men vi setter vår lit til at de gir gass og løser noen, og dermed sikrer en tryggere og mer effektiv vei for næringslivet og andre veifarende.