Vi lar oss begeistre over bobiltreffet som caravangjengen i Kroken har klart å bygge opp gjennom 15 år. Det er fascinerende å se at bare flere og flere av Krokens kunder kommer igjen år etter år for i flere dager å bo rett utenfor butikkdøra – de betaler til og med 500 kroner i treffavgift for det. Kundene framsnakker Kroken og legger igjen mellom 15 og 20 millioner kroner i løpet av ei helg. Dette må være oppskriften på det perfekte kundearrangementet.

Å skape gode events kan for en bedrift være en kjærkommen ekstrainntekt. Og er det vellykket, kan arrangementet bidra til å styrke merkevaren. Kundene får gode assosiasjoner til bedriften og produktene, og det gir på sikt økt salg.

Kroken har tydeligvis knekt koden: Bobilkundene er ikke annerledes enn andre mennesker. De liker å være sosiale, de liker bobilfellesskapet og de verdsetter en forhandler som kan hjelpe dem med sørvis på bobilen når de allerede er på tur.

Kroken Caravan beveger seg likevel på en knivsegg når de inviterer til fest ved butikken; det kan bli oppfattet som salgspress hvis de er for aktive på salgssida. Her handler det om å forstå kunden. Men folkeligheten som Kroken-gjengen viser, og at de ikke stresser salg, treffer tydeligvis kundene. De har funnet oppskriften.

Motivene til milliardkonsernet Kroken er det selvfølgelig likevel ingen tvil om, når de inviterer kundene til bobiltreff. De gjør dette først og fremst for å tjene penger.

Men eventet er nå blitt så stort, at det drypper også på lokalt næringsliv. I en nasjonal spørreundersøkelse fra 2016 som Norges Caravanbransjeforbund gjennomførte i samarbeid med TNS Gallup, kom det fram at bobilistene i snitt bruker 1.744 kroner hos lokale butikker når de stopper for å shoppe. Det betyr at 259 bobiler på to-tre døgn kan ha lagt igjen over én million kroner i mat, klær og andre fornøyelser på Åndalsnes denne pinsehelga.

Og så fikk mer enn 500 gjester forhåpentligvis også et flott totalinntrykk av Rauma, som denne helga kunne by på herlig sommervarme.