Kinesisk filmbransje er i enorm vekst, og det åpnes over 5.500 nye kinoer årlig. Stadig flere av filmene spilles inn i utlandet.

– Filmpublikummet vil se noe nytt, de er lei av Beijing og Shanghai, forteller Megan Cao, som representerer ett av de kinesiske produksjonsselskapene.

Onsdag besøkte hun Romsdalen, sammen med flere andre produsenter og journalister. De er på en ukes rundreise i Norge, for å se på ulike filminnspillingssteder, eller «locations», som de kaller det.

Når de besøkte Romsdalen hadde de allerede vært blant annet i Ålesund, Oslo, Bergen, Rjukan og Hardangervidda, og turen går snart videre til Tromsø.

– Den norske naturen er fantastisk. Det passer perfekt for det kinesiske publikummet, som ønsker seg noe unikt og imponerende, sier Cao, som legger til at hun også synes norsk arkitektur og interiør er i særklasse.

Hun forteller at mange filmkonsept er egnet til å spille inn i utlandet, og sammenlikner med James Bond, som reiser verden rundt på oppdrag.

– Det kan absolutt være interessant å spille inn i Norge, forteller hun.

Samarbeid

Turen er et samarbeid med selskapet Film in Norway, som har gode kontakter inn i det kinesiske filmmarkedet og det norske konsulatet i Shanghai.

– Norge har jo allerede en voldsom vekst i turisme fra Kina. Og med erfaring fra de to forrige kinesiske filmene vi har produsert, så vet vi at norske lokasjoner er svært aktuelle for filminnspilling, sier styreleder Morten Smidesang.

Å lokke utenlandske filmaktører til Norge er et samarbeid mellom det private og det offentlige.

– Størsteparten av den forrige innspillingen vår foregikk på Rjukan. Det var dels på grunn av et godt samarbeid og tilrettelegging fra kommunen. Vi er helt avhengig av at lokale aktører og kommunene ser mulighetene i internasjonal profilering og bidrar som godt vertskap. Ikke bare for disse turene, men naturligvis for hele filminnspillinger, sier Smidesang.

Mat og fjell

Visit Nordmøre og Romsdal var lokalt vertskap når kineserne kom til Romsdalen onsdag.

De spiste blant annet mat på Sødahlhuset, før de dro opp til Horgheim for å se Trollveggen. Der var det kjapt ut med kameraer for å forevige de ulike landskapene og installasjonene.

– Everything I see in Norway, is like a picture, konkluderer Cao.