Lærer datamaskinen å gjenkjenne feil på rekkverkene langs vegen

Åndalsnes-selskapet iSi AS får internasjonal oppmerksomhet for IT-løsningen de har utviklet for rekkverksmontørene hos Arvid Gjerde. Nå tar de arbeidet et steg videre, og skal lære datamaskinene å gjenkjenne feil på rekkverk.

Stort prosjekt: iSi har beregnet å bruke 6,5 millioner kroner på over to år på prosjektet, og samarbeider blant annet med NTNU i Ålesund. Fra venstre: systemansvarlig Nils Tarjei Hjelme, daglig leder Fred Husøy og IT-konsulent Hogne Bø Pettersen. 8begge Foto: Stine Vandevjen Olsen 

Viser: Det er rekkverksmontørene hos Arvid Gjerde som bidrar med sin kompetanse til å levere datagrunnlaget - ved å ta bilder av feil. – Det blir enorme datamengder, slik at man kan lage en algoritme som er best mulig, sier Fred Husøy. 

Næring

iSi AS, med Fred Husøy i lederstolen, har samarbeidet med Arvid Gjerde AS i over ti år, og de har utviklet hele datasystemet deres. Deres løsning, får nå internasjonal oppmerksomhet:

– Jeg har vært rundt i verden og snakket om denne løsningen, og HCL, som eier databaseplattformen og deler av produktene, var så imponert at de la ut en artikkel på hjemmesidene sine. De har millioner av kunder, så det har blitt en del henvendelser etter det, forklarer Hogne Bø Pettersen i iSi.

Systemet favner alt, fra å regne ut hvor mye et prosjekt vil koste for en kunde, til at det må opp skilt om midlertidig fartsgrense og til at rekkverksmontørene kan melde inn feil på bilen.

– Alt henger sammen, og målet har vært å gjøre planlegging, arbeid, rapportering, timeføring, fakturering og måling av GPS-data så effektiv som mulig. Et standard system for å løse alle disse problemene finnes ikke engang i dag, og det bruker Arvid Gjerde som et konkurransefortrinn når de skal gjøre vegene tryggere, forklarer han.

Viser: Det er rekkverksmontørene hos Arvid Gjerde som bidrar med sin kompetanse til å levere datagrunnlaget - ved å ta bilder av feil. – Det blir enorme datamengder, slik at man kan lage en algoritme som er best mulig, sier Fred Husøy.  Foto: Stine Vandevjen Olsen

Et steg videre

Nå er iSi i gang med et nytt prosjekt. Også denne gangen handler det om rekkverk, men nå er det vegeierne som skal bli de som drar nytte av produktet.

– De må reise rundt å kontrollere rekkverkene for skader. Det koster mye tid og penger å gjøre dette manuelt. Vi laget et system sammen med Arvid Gjerde for manuell kontroll, og da så vi at dette egnet seg godt for automatisering, sier Fred Husøy.

– Det vi utvikler nå, er en teknologi der man monterer kamera på en bil som tar bilde av rekkverket når man kjører forbi. Så lærer vi maskinen å gjenkjenne feil, og melde inn disse med eksakte GPS-koordinater.

Det er mye arbeid, både inne og ute:

– Vi drar nytte av kompetansen til rekkverksmontørene hos Arvid Gjerde, som har fått en app de tar bilde av rekkverksstolpene med. Den appen fungerer litt som datingappen Tinder: Man kan sveipe til venstre for «ok» og til høyre for «feil». Da kan man gå inn i etterkant å tegne opp hvor feilen er, og bildematerialet bruker vi til å lage en algoritme som gjenkjenner mønster. Da slipper man at mennesker må gå til hver enkelt stolpe og sjekke. Det er et utrolig spennende prosjekt, forklarer Husøy.

De har allerede om lag 50.000 bilder i databasen, men de regner med de må ha det dobbelte før – datagrunnlaget er godt nok.

– Det er mange ulike feil som kan oppstå – for eksempel manglende bolt eller bulk i rekkverket. I tillegg må man ha mange bilder av hver enkelt feil. Det blir enorme datamengder, slik at man kan lage en algoritme som er best mulig, sier han.

– Svært fornøyd

Daglig leder Marcus Brevik forteller at de er svært fornøyd med samarbeidet med iSi.

– Vi har et helt skreddersydd system, og det absolutt et konkurransefortrinn for oss. Det har vi utviklet i samrbeid over mange år, forlarer Brevik.

Og det var Arvid Gjerde AS som kom med ideen til det nye prosjektet:

– Vi må hele tiden utvikle oss, og dette er et veldig spennende prosjekt. Montørene våre bidrar med sin kompetanse, og den er vi er helt avhengige av for å kunne utvikle algoritmen.

– Vi håper at dette produktet skal ha et internasjonalt nedslagsfelt, sier Brevik.

2,9 millioner fra Innovasjon Norge

Statens vegvesen er med som pilotkunde på prosjektet, som iSi har beregnet å bruke 6,5 millioner kroner på over to år. De har fått 2,9 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge.

– I tillegg har vi et veldig godt samarbeid med NTNU i Ålesund. Vi har fire studenter fra NTNU som skal ha sommerjobb med oss, og de skal jobbe med dette prosjektet, sier Husøy.

De forteller at maskinlæring er veldig i vinden for tiden:

– Det skjer teknologisk avansert utvikling i Rauma, uten at kanskje alle er klar over det, sier Bø Pettersen.

Næring