Fra 1. januar 2018 må alle vakter under sykkelritt på offentlig veg ha kursing. Det er NRK som torsdag skriver om det kommende kravet, og at arrangører og forbund frykter at dette er kroken på døra for mange ritt. Det er Norsk Fjellfestival som arrangerer det populære Trollveggen triathlon. Styreleder i festivalen, Marianne Brevik, har blanda følelser for de varsla kravene.

– 20 vakter på sykkeldelen

– I utgangspunktet tenker jeg at det er positivt med tydelig regler. Det hever kvaliteten på det vi skal gjennomføre. I Trollveggen Triathlon, og alle andre

av våre arrangement, setter vi søkelyset på risiko og vurdering. Det gjør vi fra A til Å, sier Brevik.

Men hun ser også ulemper:

– Det er klart, det er ikke sikkert det er så lett å få folk til å stille opp som frivillige om vi krever at de kurses opp i forkant. Det kan bli utfordrende, sier hun.

Ifølge Brevik har de om lag 20 frivillige sykkelvakter under arrangementet som i år arrangeres 14. juli. Etter svømmedelen i havnebassenget på Åndalsnes, skal deltakerne i triatlonen sykle fra Åndalsnes sentrum og opp Trollstigen. Siste etappe er til fots inn til Stabbeskaret.

– Hvor avhengig er dere av de frivillige?

– Helt avhengige. Hvis en skal ha politi som vakter, er det ikke gjennomførbart, sier Brevik.

– Har dere så dedikerte frivillige at de sier seg villig til å ta kurs for å være vakt, tror du?

– Kanskje noen av dem. Vi har veldig mange som har vært med i mange år, men jeg ser at det kan være vanskelig å få nye frivillige. Jeg opplever at folk ikke har så lett for å hekte seg på, som tidligere, sier Brevik og legger til at de fortsatt mangler noen frivillige både til Trollveggen Triathlon og til fjelfestivalen ellers.

– Men det bruker å fylles opp når vi nærmer oss, sier hun til slutt.

– Utrolig bra med økt sikkerhet

Richard Merlid, initiativtaker til Trollveggen Triathlon, stiller fortsatt opp på arrangørsida, sjøl om fjellfestivalen har tatt over arrangementet. Han sier dette om de nye kravene til vakter:

– Det er utrolig bra at frivillige organisasjoner, politi og Statens vegvesen samarbeider for økt sikkerhet for både vakter, bilister og utøvere. Men den sertifiseringen som det er snakk om, må ikke bli slik at våre vakter må til Ålesund på todagers kurs. Det går ikke. Men hvis man kan sitte heime med pc-en og trene på en opplæringsmodul, der man til slutt må svare på noen spørsmål som viser at man har forstått, – da er det veldig greit.

– Omfattende sikkerhetsplan

Han sier det er ei krevende oppgave å være sykkelvakt.

– Vi kjører i tillegg motorsykkel foran og bak, og bil, sier Merlid og forteller at kravene til arrangører fra triatlonforbundet, er blitt veldig strenge.

– Det er mye strengere krav enn for ti år siden. Nå må vi levere omfattende sikkerhetsplan.

Men kravene har ei grense mener han.

– Enkelte steder er det krav om at politi skal være med. Det er viktig med politisamarbeid, men å leie inn politivakter vil være kostbart. Det ville tatt livet av små arrangement, sier han.