– Det er synd at den muligheten glapp. Men jeg har forståelse for at det finnes regler å forholde seg til. Likevel: Det var en unik profileringsmulighet både for Trollstigen og Atlanterhavsvegen ved å nå et stort publikum, sier reiselivsdirektøren.

Han synes det er vanskelig å skulle si hva verdien av en slik profilering vil ha å si i et TV-program som har 350 millioner seere.

– Seertallene er høye, og man må se det i sammenheng med det, sier Harsvik.

Han forstår det slik at både Trollstigen og Atlanterhavsvegen kunne fått besøk av Top Gear.

– Det er de store fyrtårna våre i reiselivssammenheng som kunne blitt profilert. Og det er ei fin tid av året med snødekte topper og godt vær. Det ville blitt fine TV-bilder i stuene i ganske store deler av verden.

Nyvalgt styreleder i Visit Nordmøre og Romsdal, Lars Olav Hustad, sier at lensmannen ikke kunne gjøre noe annerledes.

– Vi skulle sjølsagt gjerne hatt Top Gear her, men nå ble det slik at de ikke kom, sier han, og ønsker ikke kommentere saka ytterligere.