Det er fremdeles mange uåpna pappesker i de nye kontorlokalene i andre etasje i Gamle Romsdalsvegen 2 tirsdag formiddag. Det er mye papir som skal flyttes når to regnskapsbedrifter slår seg sammen.

– Vi er tilsammen 13 ansatte her nå, forteller avdelingsleder Nistad blidt.

To blir til ett

Hun får hele gjengen samlet i den nye kantinen og det er akkurat riktig antall stoler rundt det store spisebordet.

– Fem stykker av oss kommer fra Sparebank 1 Økonomisenter Kunderegnskap AS og resten fra det tidligere Rauma Regnskapsservice AS. Økonomisenteret ble kjøpt opp av Sparebank 1 Regnskapshuset i fjor og vi var et datterselskap frem til 1. januar 2018. I løpet av fjoråret kjøpte de også Rauma Regnskapsservice. Ved oppkjøpet ble det bestemt at vi skulle slå oss sammen til en enhet fra 1. januar 2018, forteller avdelingslederen.

– Hvorfor har dere gjort det?

– Det er fordi vi ønsker å skape fremtidens regnskapshus. Det vil si å være til stede der kundene er – ute i distriktet. Vi har sett nok aktører som ikke har vært opptatt av den nærheten og på grunn av det har mistet kunder, forteller Nistad.

Rauma Regnskapsservice

Arne Hop og Morten Leergaard var eiere av Rauma Regnskapsservice og Leergaard kan fortelle at de valgte å selge på grunn av gevinsten ved det å være en større enhet.

– Drifts- og datakostnader blir stadig høyere og større bedrifter får bedre avtaler. Det er den ene siden. Så har det litt med fremtiden å gjøre. Ingen av oss blir yngre, og for dem i vår bedrift som ikke er fullt så gamle som oss, er det mer attraktiv å bli flere, sier Leergaard.

– Så det gikk ikke dårlig ?

– Nei, nei. Vi kunne valgt å sitte der vi var, men det har litt med hensyn til de andre ansatte å gjøre. Større miljø gir også flere fagpersoner innad i bedriften, som gjør det lettere å løse ting. Tilpassing til nye systemer, blir jo bare mer og mer utfordrende. Det har kanskje litt med alderen å gjøre, smiler Leergaard.

Deres tidligere lokale i Isfjordsvegen, vil de prøve å få solgt.

Regnskapsfaget

Regnskapshuset har til sammen 400 ansatte og over 40 avdelinger over hele Midt-Norge. Romsdalsregionen har 14 avdelinger og 62 prosent av markedsandelen.

-Regnskapsfaget har endret seg og er nå i så stor grad digitalisert at kundene kan delta selv i oppgaver de har kunnskap og ønske om. Det viktige her er kunnskap. Staten har blitt så smart at finner de feil hos dem som gjør regnskapsjobben selv, bøtelegger de kraftig. Det er deres måte å kontrollere på, forklarer Nistad.

Hun forklarer at det å gjøre en feil, kan gi så store konsekvenser, at de fleste velger å ha en egen regnskapsfører.

– Men vi hjelper selvsagt de kundene som har et ønske om å gjøre ting selv. Systemene er blitt så gode at de sikrer måter man kan delta selv på, forsikrer Nistad.

– Har dere mange kunder ?

– På regionnivå har vi 3.500 kunder. I Rauma er tallet rundt 850, sier hun.

Pendler

Ingvild Nistad (37 år) bor i Molde, og er blant annet utdannet siviløkonom. Hun har jobbet i Økonomisenteret siden 2002 og kom til Rauma for 4 år siden.

– Jeg gjennomførte en omorganisering her da og siden ble jeg.

– Du flytter ikke hit da?

– Jeg elsker å gå i fjellet, men har to barn i Molde. Jeg synes næringslivet her i Rauma har stor kraft og dynamikk. Det er derfor jeg er her, og ikke i en annen avdeling.

Ingvild Nistad er avdelingsleder i Sparebank 1 Regnskapshuset avd. Rauma. Regnskapshuset har over 40 avdelinger med hovedkontor i Trondheim. Foto: Evy Kavli