Det er med synlig stolthet av Roar Ødegård, inspektør i Statens Vegvesen, tar i mot oss på den nye kontrollstasjonen på Marstein langs E136 i Rauma.

– I dag testkontrollerer vi. Det er en slags innføring, hvor vi tester utstyret og ser om alt fungerer. Så nå skal vi straks slå på skiltene langs vegen om at alle langtransportkjøretøy, lastebiler og varebiler må kjøre innom her for kontroll. Så vi har ordinær kontroll, selv om det er testing av utstyret.

Ingen avkjøringsfil ved den nye kontrollstasjonen

Siste finpuss

Kontrollteamet består av 14 personer fra trafikkstasjoner over hele fylket, og de har en arbeidsplan for når de skal være på hvilke stasjoner i fylket. Det vil bli kontroll 2-3 ganger i uken i Rauma, men det kan også bli oftere.  De vil da være ca 4-5 personer samtidig på stasjonen.

Foreløpig er ikke alt utstyret på Marstein på plass. I tillegg går både elektrikere og ventilasjonsarbeidere rundt oss for å få fikset de siste tingene.

– Det er derfor det er viktig å få testet utstyret her nå, slik at vi får luket ut eventuelle feil.

– Hva er bedre med denne stasjonen, sammenlignet med den på Horgheim?

– Det tekniske utstyret er topp moderne her, i tillegg har vi en inspeksjonsgrav, og en bremseprøver som er langt bedre enn den vi hadde før. Vi tilfredsstiller nå også de framtidige kravene som vil komme til slikt utstyr.

– Hvor mange biler stopper innom her på en dag?

– Det varierer veldig. Mange stopper innom og får kjøre videre etter en kontroll av vekt, mens andre blir utsatt for en større kontroll. Jeg vil tippe mellom 20 og 30 kjøretøy blir registrert for en litt mer utvidet kontroll. Og en kontroll kan ta mange timer dersom vi må gå nøye til verks.

– Er det slik at enkelte land utmerker seg når det kommer til dårlig kvalitet på kjøretøyet?

– Det har vi ikke noe tallmateriale til å dra noen konklusjoner på. Vi kontrollerer kjøretøy uavhengig av nasjonalitet. Men sjåfører fra enkelte land har ikke like bra kunnskaper om vinterkjøring som vi har her i Norge, det registrerer vi.

Fin dialog med sjåførene

Ødegård sier det er lite støy og bråk mellom dem og sjåførene.

– Om vi avdekker noe, så er som regel sjåførene enige om at det må fikses. Og mitt inntrykk er at de setter pris på kontrollene.

Det bekrefter langtransportsjåfør Arvid Engebretsen. Han kjører to ganger i uken mellom Vestby i Østfold og Ålesund og frakter mat. Det har han gjort i åtte år. – Vi har et fint forhold til kontrollørene. Det er folk som er drevet med dette lenge, og de kan det de holder på med. Det er bare å oppføre seg når de stopper oss. De gjør en viktig jobb!

Den nye og moderne kontrollstasjonen er et stort pluss, ikke bare for kommunen, men hele fylket, sier Ødegård.

– Dette er inngangsporten til Møre og Romsdal og vil øke sikkerheten på veiene her. I tillegg drar den jo med seg en del ringvirkninger som vil komme til nytte lokalt.

Nå flytter de fra Horgheim

Fikk mus på besøk

Akkurat på dette tidspunktet blir vi avbrutt av et en liten skogsmus spaserer gjennom lokalet. Den er ikke særlig sjenert heller, og setter seg i et hjørne og stirrer på oss. Etter en liten musejakt blir den løftet over i en søppelbøtte, og satt ut i skogen.

– Det er masse nye ledninger i dette bygget, så det å ha en mus gående her er nok ikke helt bra, sier Ødegård og ler.

Nå gleder han seg til å ta stasjonen ordentlig i bruk. – Det blir en ny hverdag. En ting er utstyret, men værmessig blir det også mye bedre. På Horgheim blåser det til tider kraftig, og vi har flere ganger måttet stoppe en kontroll. Både med tanke på egen sikkerhet og sjåførenes sikkerhet.

– Er dette Norges beste kontrollstasjon nå?

– Det er i hvert fall den stasjonen i Norge med finest omgivelser, sier Ødegård og peker på fjellene som omringer oss.

– Det gjøres feil