Toivo Paulonen mener han ikke er alene om å ha bekymringen. Han kan ikke skjønne hvorfor det ikke har blitt laget avkjøringsfiler ved utgangen av tunnelen, på en så trafikkert veg som E 136 er.
Paulonen påpeker at trafikksikkerheten har blitt mye bedre med den nye tunnelen, men syns det er merkelig at en ny trafikkfelle her faktisk blir etablert.
- Nå må det komme på plass avkjøringsfiler, før ulykkene skjer, sier Paulonen, som selv har vært vitne til flere nestenulykker på stedet.
– Å hindre unødig trafikkuhell på denne måten, burde være en enkel sak å løse nå, mens det både er maskiner og arbeidere på stedet, mener han.
- Slik situasjonen er nå, må trafikken stoppe og starte på nytt i en 80-sone, når trafikken skal kjøre av Europavegen, sier Paulonen.
Han tenker da spesielt på tungtrafikken.
- Drift og vedlikehold er godt kjent med problemstillingen, og har mottatt flere slike forespørsler om manglende avkjøringsfiler, sier Per Brandli, byggeleder i Statens Vegvesen.
- Det foreligger ingen planer om å etablere slike avkjøringsfiler, da vi har bygd vegen i henhold til gjeldende reguleringsplan, sier Jon Trygve Løvik, byggeleder for prosjektet Vågstrandstunnelen.