Frank Sæther har brøyting for Statens vegvesen fra Åndalsnes til Horgheimseidet med tilstøtende veger. Området kan gjerne beskrives som krevende da det er et «Skjelleområde» og at det ganske ofte er bar veg somme steder og skavler andre steder. Det gjør at plogen må løftes.

Og dette skulle vise seg å bi et problem for Frank Sæther. Hans sjåfør ble vinket inn til vektkontroll og dermed ble Sæther ilagt en bot på 5.400 kroner for overvekt.

I grenseland

– Det var kombinasjonen med løftet plog og en nesten fullastet salttank som gjorde at vi ble bøtelagt. Det er for så vidt ingen hemmelighet at en treakslet brøytebil er i grenseland på vekta når vi kjører med full salttank, men det gjør arbeidet vårt svært vanskelig, sier Sæther.

Det var fagtidsskriftet Anleggsmaskinen som først om omtalte saka.

Sæther innrømmer at han, som alle andre, må forholde seg regelverket, men at det blir ganske spesielt når oppdraget er vedlikehold for Statens vegvesen.

Derfor ville heler ikke Sæther akseptere gebyret uten videre og han sendte derfor klage på det.

«Bilens foraksel har en fabrikkgaranti på 9000 kg. Med overvekt på 2,6 tonn er forakselen 28 prosent overbelastet. Trafikksikkerhetsmessig er dette meget bekymringsfullt» skriver Statens vegvesen region Midt-Norge i sin vurdering av klagen. Det vises også til at høgdeforskjellen i brøyteroden ikke gjør at gegyr ikke kan ilegges.

Fraktes separat

– Plogen kan demonteres og fraktes separat opp dit det skal brøytes. Tilsvarende kreves for mobilkraner, skriver vegkontoret i saksdokumentet til tingretten.

I etterkant har Sæther fått justert opp bilen til ti tonns foraksel.

– Da risikerer i alle fall ikke sjåføren å miste førerkortet, sier Sæther. Han legger også til at han helst vil glemme hele saka og at han ikke er irritert på kontrollørene som han mener selvfølgelig bare gjorde jobben sin.

Sæther viser derimot til Vegvesenets forslaget om at han kan kjøre med plogen nede. Han beskriver det som uaktuelt da store deler av strekninga betyr kjøring på bar asfalt.

– Løsningen blir å laste mindre lass med salt på tanken, sier Sæther og kaller det upraktisk, men til å leve med.