Tunnelen som bygges ved Fantebrauta er en del av Mesta AS sin jobb med å rassikre Romsdalen. De skal også bygge ny kontrollstasjon på Marstein, som skal kontrollere store kjøretøy.

Kontrollstasjonen skal etter planen bli en erstatning for stasjonen ved Trollveggenutsikten på Horgheimseidet. Her vil det også bli tilrettelagt for ny teknologi.

Dette skriver Mesta om rassikringen på sine heimesider:

«Fantebrauta og Dølsteinfonna, som ligger ved Horgheim utenfor Åndalsnes, er utsatt for snøskred. Ved Fantebrauta skal det derfor bygges en 240 meter lang løsmassetunnel i betong, med voller i hver end for å sikre mot snøskred. Ved Dølsteinfonna skal dagens voll forhøyes, forlenges og flyttes nærmere vegen for å gi bedre sikringseffekt mot lufttrykket ved snøskred – som kan blåse biler rett av veien. I vollen inngår rundt 3200 kvadratmeter natursteinsmur mot vegbanesida.»

- Europaveg 136 gjennom Romsdalen er en svært viktig transportåre for Møre og Romsdal, og det har store økonomiske konsekvenser når vegen er stengt. Prosjektet er derfor viktig for å sikre åpen veg til enhver tid, skriver Statens Vegvesen.