Tresfjordbrua, på 1290 meter, er den femte lengste i landet og fylkets lengste.

Lørdag var det åpen dag på Tresfjordbua, der over 500 fremmøtte fikk både gå oppå og inni brua. Inne i brua ble det orientert om konstruksjoner og tekniske detaljer, før de besøkende fikk gå på den 600 meter ferdige sidespennet fra Remmem i Vestnes til midtfjords mot Vike.

– Positivt overrasket

– Entreprenøren Bilfinger støper seksjoner på 2x5 meter i uka. I løpet av juli vil brua bli sammenkoplet, sier byggeleder Sigmund Lønset, som sammen med prosjektleder Halgeir Brudeseth var positiv overrasket over det gode besøket under åpen dag på brua.

– Slike besøk under kontrollerte former er viktig, men jeg vil gjerne understreke at besøk på brua ellers ikke er ønskelig under anleggsperioden, sier prosjektlederen.

Engasjement

På Ridderkroa i Tresfjord samme dag, var det stort engasjement blant middagsgjestene. Mange hadde til dels sterke reaksjoner på bomselskapets takstforslag så langt. Ord som feilinformasjon, frekt og krenkende ble brukt hyppig.

– Det bekymrer meg at alle mine gjester uten Autopass-brikke, må betale for å spise på Ridderkroa, sa Idar Seth, som tolket bomselskapets forslag som forskjellsbehandling.

– Jeg har reist hele landet i over 30 år og hatt Autopass-brikke i over 25 år, men det som nå skjer, opplever jeg rett og slett som krenkende, sier Ove Eidhammer.

Han kan ikke kan skjønne hvorfor Raumafolk eller andre uten Autopass-brikke som skal gjeste bygda, skal måtte betale for å handle eller besøke familie.

– Hvilken lovhjemmel ligger til grunn for at denne forskjellsbehandlinga kan finne sted, spør Ove Eidhammer.

Ingen rundt bordet kan svare.

– Jeg mener de ansvarlige for dette prosjektet må bli mer tydelig i sine uttalelser! Utydelighet er årsaken til at det fortsatt hersker usikkerhet om hvem som må betale hva for dette bruprosjektet, sier Eidhammer, som støttes av de andre rundt middagsbordet.

Daglig leder i Eksportvegen AS, Torgeir Stene, forklarer på telefon at den omtalte brikken er identitetskortet for den enkelte, som dermed åpner muligheten for rabattordningen.

«Alle med Autopass brikke kan køyre gratis rundt Tresfjord, dersom dei ikkje passerar begge bommane på under ein time. Det er også gratis når ein passerar berre ein bom. Dersom ein person frå eksempelvis Rauma vil besøke Tresfjord eller gartneriet på Eik, passerar dei berre ein bom og passerar denne to vegar (tur/retur). Det samme gjeld for alle som bur og/eller køyrer forbi den andre bommen, fram og tilbake. Då passerar dei berre same bommen i to retningar, og kan gjere det så ofte dei vil, utan å måtte betale. Det er berre i dei situasjonane trafikanten passerar begge bommane under ein time, at trafikanten må betale. Denne ordninga er kommet for at det skal være mulig både å bu i og besøke Tresfjord og Daugstad, uten å betale bompenger», skriver Stene i sitt svar på e-post.

– Bekymret for framtida

Praten rundt bordet på Ridderkroa fikk til tider høy temperatur. Noen var bekymret for fremtiden, mens andre tror det blir som det en gang var.

– Brua er snart ferdig, så vi får bruke litt reklamepenger på sunnmøringer som skal til Bjorli; ”Spar bompenger, gjør handelen din i Tresfjord, men husk å bruke mer enn en time”, sier Ove Eidhammer, som får full støtte fra de andre rundt middagsbordet på Ridderkroa.

– Pubveien til Vike blir enklere med bruforbindelse over fjorden, ler Ingunn M. Kjellbotn fra Vestnes, med søstrene Elfrid Harstad (til venstre) og Randi Harstad Gildestad (til høyre) som besøkte Tresfjrodbrua under den åpne dagen lørdag. Foto: Foto: Tormod Lien
Ove Eidhammer syns bomselskapets takstforslag er krenkende. Foto: Tormod Lien
Åpen dag på Tresfjordbrua i regi av Statens vegvesen og Bilfinger. Fra venstre, byggeleder Sigmund Løset, Michael Pøst, Anne Gundersen og Dagur Sveinbjørnsson. Foto: Tormod Lien