Onsdag fikk Nordveggen presentert mulighetsstudiet av sykkelprosjektet. Og konklusjonen er ifølge reiselivsutvikler Jan Sverre Sivertsen soleklar:

– Dersom prosjektet blir gjennomført, vil det ha et potensial som vil ligge utenfor alle andre produkt vi har her, sier han.

Han utdyper at sykkelstien vil ha en ringvirkningseffekt som er umulig å tallfeste.

Millioner fra Rallarvegen

– Muligheter for å utvide

Han støttes av Kari Havnevik. Hun er landskapsarkitekt MNLA i selskapet Multiconsult, som har utarbeidet studiet.

– Prosjektet er godt i seg sjøl, og det har på sikt potensial i seg til å bli en nasjonal sykkelveg, sier hun.

Starten på stien er i dag tenkt fra Sagelva på kommunegrensa, men Havnevik mener at mulighetene for sykling fra Bjorli og videre også er veldig gode.

Kassaapparat undervegs

Hun har i sitt studie lagt til grunn flere prinsipp for trasévalg. Blant annet at traseen skal knyttes opp mot eksisterende infrastruktur og viktige besøkssteder for å øke muligheten for verdiskaping.

– Som butikken på Verma, Slettafossen og Trollveggen. Forhåpentligvis dukker det opp flere kassaapparat også, skyter Solveig Brøste Sletta inn.

Spektakulære utkikkspunkt, kulturminner og opplevelsesmuligheter skal også framheves. Sivertsen sier studien Havnevik nå har presentert viser mulighetene i prosjektet.

– Det viser hvilke natur-, kultur- og reiselivsverdier man har nedover dalen som støtter opp om sykkelprosjektet.

Han sier det også har vært viktig at prosjektet skal være bærekraftig, som for eksempel at man skal velge traseer og tilrettelegging som i størst mulig grad ivaretar naturverdiene i området.

Sivertsen poengterer at filmen over viser et eksempel på sykkelsti basert på et mulighetsstudie.

Utfordringene

Havnevik nevner noen av prosjektets utfordringer:

– Rent praktisk er det store terrengforskjeller. Vi må sørge for trygg ferdsel på krysningspunkt over elv, jernbane og veg. Og så har vi verneområder.

– Det blir i neste fase at en må se på løsninger for disse utfordringene, sier Sletta som mener prosjektet er for bra til å bli puttet i en skuff. Både hun og Sivertsen håper prosjektet vil bli tatt videre på en god måte. Det er kommunen som er prosjekteier og som skal vurdere vegen videre. Rådmann Oddbjørn Vassli ville i forrige uke ikke kommentere sykkelprosjektet spesielt, men sa at kommunen vil ha et møte med reiselivsaktørene for å finne ut hvordan de skal jobbe strategisk og helhetlig med reiselivsutvikling.

Filmen viser et eksempel på sykkelsti ned Romsdalen. Den er laget av Multiconsult. Foto: Ellinor Rørvik Lothe