Med bakgrunn i anleggsarbeidene i Åndalsnes sentrum og til dels betydelig omsetningssvikt som følge av dette, har Heidi Remen Holm søkt Rauma kommune om kompensasjon for tapet hun har blitt påført.

Også andre butikkdrivere i sentrum har det samme problemet.

Ivar Gjerset i MIX mener han har hatt en omsetningssvikt på rundt 50 prosent etter at anleggsperioden startet.

– Jeg vet at det er minst 50 prosent, jeg har ikke tatt ut lønn siden jeg begynte og fortsatt går dette på underskudd, sier Ivar Gjerset.

Også Inger Marie Larsen i butikken Combo Fashoin, har problemer.

– Med mindre vi nå får en helt utenom det vanlige god sommer, er det stor fare for at jeg må legge ned butikken ut på høsten en gang. Jeg ser ikke hvordan jeg skal kunne få bygd opp en buffer slik at jeg tåler en vanskelig vinter, sier hun .

Omsetningssvikt

Heidi Remen Holm viser i sin  henvendelse til kommunen til en omsetningssvikt i mars og april på vel 73.000 kroner.

– Per 16. juni har jeg passert en omsetningssvikt, i forhold til i fjor, på 200.000 kroner. Det høres kanskje ikke mye ut, men for meg er dette dramatisk, sier Heidi Remen Holm.

Hun legger til, for å illustrere problemet, at normalt så er cruiseturistene gode kunder i butikken. Forleden var det 7.000 passasjerer på båter som var på Åndalsnes.

– Den dagen hadde jeg fem personer fra båtene i butikken, sier Heidi Remen Holm.

Hun sier hun i dag ikke kan si om butikken kommer til å leve over sommeren, fordi det i perioder har vært den reineste labyrinten for å finne fram til butikkens inngangsdør.

– Er en kompensasjon fra kommunen et være eller ikke være for butikken din?

– Ja, jeg tenker å slutte en dag, men så tenker jeg å fortsette den neste. En kompensasjon vil i alle fall gi meg en forutsigbarhet. Nå blir fire av de beste sju månedene i året som svikter. Og det er sommeren som skal kompensere for de dårlige månedene ellers i året. Dette arbeidet skulle aldri ha vært gjort i denne perioden. Det har vi sagt fra om før, men ikke blitt hørt, sier Heidi Remen Holm.

– Men nå blir det vel mye bedre?

– Ja, det blir bedre, men det gjenstår å se hvordan det påvirker omsetningen. Vi får i alle fall nok av mingleplasser og da håper jeg også at kundene vender tilbake når anleggsmaskinene er borte.

– Burde dette med kompensasjon for omsetningssvikt vært en del av anleggskostnadene og avklart på forhånd?

– Definitivt. Det hadde gjort hele situasjonen mye letter å takle for oss, både økonomisk og mentalt. Og når vi nå tar opp disse problemene, skal det så lite til før det oppfattes som syting. Men jeg tror ikke folk skjønner hvor tøft det er å drive butikk på Åndalsnes. For oss som er nye i bransjen er det små marginer, veldig små marginer, sier Heidi Remen Holm.