– Vi er nå ferdig med å rive eksisterende vannsikring. Videre har vi startet å bore og montere sikringsbolter, og bolter for de nye vannsikringsplatene av PE-skum. Arbeidet med å fjerne betong bak rekkverk og pigge bort fjellknøler (ujevnheter i fjellet) pågår fortsatt, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

På dagtid er farten i tunnelen redusert til 50 kilometer i timen.

– Dette er fordi vi har fjernet deler av betongrekkverket. Betongrekkverk er et trafikksikkerhetstiltak, og når det er fjernet, må vi redusere fartsgrensa. Det er også satt opp midlertidig lys i tunnelen som blir værende til slutten av anleggsperioden, står det i pressemeldingen.

Neste uke starter sprengingen av blant annet nisjer for teknisk rom og snuplass, men Statens vegvesen forsikrer at tunnelen er trygg.

– Vi har fått spørsmål om sikkerhet i tunnelen på dagtid, og vi ønsker å presisere at tunnelen er helt trygg når den er åpen for trafikk. Tunnelen blir inspisert hver morgen før vi åpner den. Vi åpner ikke tunnelen hvis den ikke er trygg, forteller prosjektleder Torbjørn Vatnehol.