Mandag kom komitémedlemmene i transport- og kommunikasjonskomiteen med følgende uttalelse om utbygging av vegen på Veblungsnes: «Flertallet ber Samferdselsdepartementet vurdere om det er mulig å finne en løsning forbi Veblungsnes innenfor rammen av de statlige midlene som er satt av til E136 Romsdalen.»

Halvvegs løsning

Svein Kroken er en av dem som lenge har kjempet for utbygging av E136 i Romsdalen. Han håper utbygginga på Veblungsnes kan gjøres raskt uten at det går på bekostning av det som etter planen skal skje i Romsdalen.

– Først og fremst vil jeg si at jeg er veldig for ny veg på Veblungsnes. Det jeg frykter er at dette vedtaket kan føre til at ting blir gjort halvvegs i Romsdalen, og at dette skader E136 i Romsdalen sin konkurransedyktighet på lang sikt. Det kan være snakk om 150–180 millioner som går bort for utbygginga i Romsdalen.

– E136 Romsdalen er viktigere en folk flest er klar over. Den fungerer som hovedfartsåra for all transport på hjul i området. Veien knytter oss opp mot resten av landet og faktisk også Europa.

Reiseliv den nye oljen

Kroken frykter at konsekvensene kan bli ganske alvorlige på lang sikt.

– Reiseliv er spådd å bli den nye oljen. Det vil være svært skadelig vist nye traseer blir prioritert foran Romsdalen, fordi Romsdalen ikke holder god nok standard. Derfor er det så viktig at vegen blir tatt nå så den innfrir framtidas krav. På lang sikt kan for eksempel vegen over Strynefjellet bli en reel konkurrent, om ikke arbeidet i Romsdalen blir utført ordentlig.

Prognosene for godsmengde på E136 i Romsdalen sier ifølge Kroken at det vil bli en dobling de neste 20–30 åra. Det tilsvarer rundt 1 000 vogntog på vegene i Romsdalen per dag.

Holder ikke mål

Han synes vegen opp Romsdalen ikke holder mål i 2017. – Det er tross alt innfallsporten til fylket. En Europaveg skal ikke bestå av rasfare og fartsgrense på 20 km/t i 2017. Dette sammen med at det er mange utenlandske sjåfører som ikke er vant til kronglete veger, utgjør en stor fare for sikkerheten.