Trivsel er i en del sammenhenger avgjørende. På arbeidsplassen, i klasserommet, på fotball-laget, i speidergruppa og i skolemusikken. I lokalavisa lørdag for ei uke siden og tirsdag for fem dager siden prioriterte vi saker om Plasto AS og PartnerPlast AS som oppslag på førstesidene. Plasto AS har omstilt seg og fått bunnlinja på rettkjøl; god stemning og kake på jobben. Partnerplast AS hadde null fravær i fjorårets siste måned; i 2008 var fraværet på hele ni prosent. Investering i god trivsel har vært avgjørende for suksessen.

DET KAN VIRKE ENKELT – for enkelt? – å peke på trivsel og investering i tiltak som gjør at de ansatte gleder seg til å gå på jobb. Kompetanse, flinke og motiverte medarbeidere er sjølsagt også viktig. Tilrettelegging for fysiske aktiviteter og tiltak også utafor arbeidstida er suksessfaktorer. For PartnerPlast sitt vedkommende kan det være et godt rykte, rundt blant annet de nevnte tiltakene, som gjør at de nå har hele 71 søkere til ei stilling som produksjonsmedarbeider. Det kan også være andre forklaringer på dette, blant annet at noen søker seg fra en arbeidsgiver fordi det er usikkerhet rundt framtida til den eller de bedriften(e).

PRODUKTIVITET kan måles på flere måter. Du kan jobbe i åtte samfulle timer, avbrudd av lunsjpausen og i sum ha lavere produktivitet enn i et arbeid hvor trivselen er mye høgere og pausene flere. Målinger viser at trivsel hos mange er undervurdert. Og når man ikke ser glede i at det endelig er mandag så kan også terskelen være lavere for en sjukedag eller to. Det er viktig at de ansatte føler tilhørighet til jobben og arbeidsplassen. Verdighet og innflytelse betyr også en hel del for mange.

I DISSE OL-TIDER kan det være verdt å bruke noen linjer om OL i arbeidstida. Det er ei kjensgjerning at det også i Rauma brukes tid på å se og høre OL samtidig som man får betalt for det. Det er flere måter å takle dette på, fra arbeidstakeren og arbeidsgiveren. I lokalavisa får ansatte se på OL. Som arbeidsgiver sitter jeg ikke med stoppeklokka for å måle tidsbruken; det vet de ansatte. De som velger å følge litt OL på fjernsyn, nett eller radio viser fleksibilitet tilbake.

FLERE BEDRIFTER inviterer de ansatte til premiering under den årlige turmålskonkurransen, tilbyr skikort i alpinbakken i Skorgedalen, adgangstegn til Aker stadion, en tur på kino etc. Det betyr mye for de ansatte å føle seg verdsatt. Det å «bli sett». Hvis arbeidstakeren blir motivert til å utøve fysisk fostring, les deltakelse i turmålskonkurransen, betyr det at arbeidsgiveren også investert i helsa til de ansatte.HVER DAG har lag og foreninger øvinger og samlinger. Foruten utøvelse av den enkelte aktivitet har mange fokus på trivsel. Det at ulike grupperinger ikke fører til at enkelte føler seg utenfor. Slik er det heldigvis også i de mange klasserommene på skolene i kommunen.

JEG VELGER avslutningsvis å bruke UKM som et eksempel. Jeg håper og tror at sjøl om noen følte det var konkurranse så var det i enda større grad en mønstring og en arena for å få vist seg fram.Færre deltok i år enn på det meste tidligere år. Det kan være flere forklaringer på det. Hvis det er fordi mange mener det er mer en konkurranse enn ei mønstring, må arrangørene fokusere mer på det de kommende åra. Det at unge aktører føler trygghet gjennom trivsel er avgjørende for at UKM også blir en suksess i framtida.

Lars Smisethjell

redaktør