Mleczko, fra Polen, er avdelingsingeniør i Statens vegvesen Møre og Romsdal, tungbilgruppa.

Mandag sto han på Horgheim sammen med kollega Fank Sandvik og hanket inn vogntog til kontroll. Og det gikk ikke mange minuttene før en polsk sjåfør tittet ut av sidevinduet på ei førerhytte. Og da Mleczko begynte å snakke kom smilet av spontan overraskelse.

Avdelingsingeniørene Frank Sandvik og Tomasz Mleczko (til høgre) i Statens vegvesen Møre og Romsdal, tungbilgruppa, har en liten overraskelse å by på hver gang de stanser en polsk trailersjåfør. Da kommer det nemlig flytende polsk fra Vegvesenets mann. Sjåførene gjør store øyne, når statens kontrollør viser seg å være en landsmann. Foto: Anders A. Hagen

- Ja, de polske sjåførene jeg stopper blir overrasket når jeg snakker til dem, sier Mleczko.

- Veldig greit at vi nå kan kommunisere skikkelig med alle polakker, synes kollega Sandvik, som ellers tyr til engelsk etter beste evne, om det ikke nytter med norsk.

Polakken som ble stoppet da lokalavisa var på besøk hadde all grunn til å fortsette å smile. Han hadde nemlig med seg seddel fra en kontroll på Dombås bare et par timer tidligere, og der ble alt funnet i skjønneste orden. Dermed ble praten med landsmannen og kontrolløren av det hyggelige slaget for en sjåfør som nå har en liten kaffehistorie å fortelle vd neste anledning.

Til klokka 11, mandag formiddag hadde tre sjåfører fått gebyr for dårlige dekk, 2 hadde fått for manglende dokumentasjon og 1 for overlast.

Oppdatering Tirsdag: Da kontrollen var ferdig hadde 8 fått kjøreforbud for enten manglende dokumentasjon, overlast eller siktmessige forhold. 2 fikk trafikkgebyr og 1 fikk gebyr for ikke å ha stoppet til kontroll, sjøl om skiltet med kontroll var aktivt.

Søndag ble 70-80 kjøretøy kontrollert og rundt 10 prosent av disse kvalifiserte til mer eller mindre alvorlige anmerkninger.