FLOTT At KOMMUNEN har valgt å bruke ressurser på to magasin om Rauma inn i framtida, 2014–2025. I oktober i fjor kom den første ut og den andre kom i romjula. Begge fulle av lovord om kommunen. I den første er det tanker om Rauma fra personer bosatt i kommunen, utflyttede raumaværinger og andre som har sett med lupe på framtida til kommunen som fyller 50 år i år. I den andre er samfunnsplanen, også for nevnte periode, omtalt og illustrert på en god måte.

DET JEG IKKE SYNES er like bra med det andre magasinet er at forsida prydes av mennesker som ikke har lokal forankring eller identitet, så langt meg bekjent. Det burde vært et «must». Den første utgivelsen, om Rauma inn i framtida, var mye bedre på den måten. Jeg med flere har også stilt oss spørsmålet hvorfor brosjyrene er produsert, laget og trykt utenfor kommunens grenser. Nettopp disse burde vært forankret lokalt. For meg blir det et paradoks når en ekstern aktør får oppdraget og trygger sine arbeidsplasser. Når fokuset er vår framtid, vårt fellesskap, våre felles mål og visjoner, vår lokale identitet så føler jeg meg rimelig sikker på at det kunne i større grad vært forankret lokalt. Sjøl om prisen var høgere og sjøl om kanskje også lokale leverandører måtte innhente underleverandører til oppdraget. Og jeg skynder meg å legge til at den eksterne aktøren har gjort en god jobb, det handler ikke om det.

ETT AV MÅLENE med disse to utgivelsene har vært å forankre vår lokale identitet. Samtidig informere og forklare hvordan kommunen tenker og planlegger for videre utvikling de neste 11 åra. Utfordringene er beskrevet, tiltakene likeså. Visjon og verdier, strategier, næringsvekst, sentrums- og bygdeutvikling og hovedmålene er tatt tak i og omtalt på en forståelig og informativ måte. Magasinene må sees på som informative og opplysende; kall det gjerne reklamemateriell fra kommunen. ORDFØREREN «stresser», som han sjøl skriver, folketallsutviklinga. Han mener utviklingen i folketallet ikke er positiv nok. Mitt spørsmål er i forhold til hva; i forhold til mer storbynære kommuner eller i forhold til kommuner vi geografisk og på andre måter faktisk kan sammenlikne oss med? Hvis det er i forhold til kommuner vi realistisk kan sammenlikne oss med er Rauma si utvikling forholdsvis god.

Tallene viser at den bekymringsfulle nedgangen som fant sted for en del år siden har stagnert og forsiktig sagt stabilisert seg.Vegen mot målet og målene vil alltid være en kontinuerlig prosess: Sjølsagt skal vi aldri si at målene er 100 prosent oppnådd; vi må alltid strebe etter å bli enda bedre. Men samtidig må vi av og til få lov til å slå oss på brystet og si at noe også er bra. Som for eksempel når det gjelder folketallsutviklinga.

BROSJYRENE som er utgitt er som sagt et flott tiltak fra kommunen. Det er ikke så mange kommuner som har gjort dette. I kampen om økt folketall er det viktig at Rauma forsøker å skille seg ut. Det handler om å tenke kreativt, gjøre det få eller ingen har gjort tidligere. Og her ergrer det meg litt at en idé om Raumamesterskapet i juletrekasting for eksempel den første lørdagen på nyåret ikke ble realisert. Den siste uka har riksdekkende fjernsyn hatt reportasjer fra flere steder hvor nettopp en slik konkurranse har vært gjennomført. Mesterskapet ville også ha passet godt inn i visjonen; kommunen ville fått muligheten til å håndtere brukte juletrær på forsvarlig vis.

God helg!

Lars Smisethjellredaktør