Også i sommer har handelsnæringa på Åndalsnes lagt hodene i bløt for å lage det beste festivalvinduet.

– Det har vært veldig god oppslutning blant butikkene både i sentrum og på Øran. Vi har fått sett mange kreative og flotte utstillingsvinduer, sier festivalkontorsjef og «potet» i både RaumaRock og Norsk Fjellfestival, John Gunnar Lie.

Han legger til at konkurransen har vært stor. Både Sødahlhuset og Friluftslek var gode kandidater. Utstillingsvinduet hos E. Remmen ble til slutt favoritten hos juryen, som i tillegg til Lie besto av fjellfestivalsjef Solrun Sylte og markedssjef i RaumaRock, Viola Wenaas Myrann.

– Når det først er en konkurranse, er det jo gøy å vinne, sier Guri Remmen Nygård hos E. Remmem.

Fra fjellfestivalen fikk hun ulltrøyer fra Ullvang – fra RaumaRock et todagers festivalpass til årets festival om ei drøy uke.

– Det er Tone-Brit Sandsmark som har laget utstillingsvinduet. Hun har gjort en kjempeinnsats, legger Remmem Nygård til.

Kriteriene juryen har vektlagt er kreativitet, originalitet og at utstillingsvinduet mikset et fint aspekt fra begge festivalene. Ifølge juryen oppfylte vinnervinduet alt dette, samtidig som det også har humor. For i tillegg til klatretau, plakater og instrument, kan man blant annet se Lars Wenaas stå på Rampestreken og både ordfører, rådmann, reiselivssjef og parkeringsvert i gondolbande opp Nesaksla.

– Jeg har bodd her i 19 år og har ventet på Gondolbane like lenge. I forbindelse med fjellfestivalen har jeg nå bygget Himmelheisen i vinduet. Her er flere involverte personer fått plass og parkeringsverten er ivrig etter å ta dem, sa Tone- Brit Sandsmark til Åndalsnes Avis tidligere i sommer.