Med åpning av Vågstrandstunnelen før jul i år, vil trafikanter på E-136 mellom Vikebukt og Åndalsnes ha til sammen 12.800 meter tunnel å kjøre gjennom.

Brann i tunnel er brannvesenets store skrekkscenario. Skulle det i tillegg være folk som sitter fast i kjøretøy inne i en røykfylt tunnel, gir det brannfolkene en ekstra utfordring.

De er nemlig de eneste som kan ta seg inn i en tunnel med brann under utvikling.

For å bedre den generelle brann- og bergingsberedskapen for Sørsida, vil brannmannskapene i Måndalen snart motta en ny brannbil.

Den er blant annet utstyrt med et skumbasert slokkemiddel, CAFS, som er meget effektivt ved bilbranner.

Men de mangler effektivt redningsutstyr. For å komplettere utstyret i den nye bilen søker kommunen ved brannsjefen Statens vegvesen om et tilskudd på 180.000 kroner.

– Dette er kostnaden på topp moderne utstyr som vi kan ha nytte av i mange år framover. Og vi vil dermed dekke strekninga Hjelvika-Innfjordtunnelen på en god måte, sier brannsjef Falke Haugen.