- Vi har akutt mangel på damer mellom 20 og 39 år i Møre og Romsdal i framtida.

Dette sier Carina Stokke fra Møre og Romsdal fylkeskommune, som er prosjektleder for "Kreative Møre og Romsdal".

Igangsetting av prosjektet ble vedtatt i fjor, og siden da har det vært holdt nettverksmøter rundt om i fylket. Tirsdag kveld var turen kommet til Sødahlhuset.

- Det er et skrikende behov for nettverk blant kreative bedrifter og folk i kreative næringer, sier Stokke.

Målet med prosjektet, som varer ut 2016, er at nettverksbyginga skal føre til bedre inntjening for folk innen media, kunst, film, design, akitektur, teater og så videre. Derfor skal det for eksempel holdes Business boot camp for kreative næringer om en liten måned i Molde.

- Vi utdanner ganske mange folk til disse næringene, men mange opplever å bli ufrivillig arbeidgiver for seg sjøl, og så flytter de til Oslo. Der er finner man jobbene i disse næringene.

- Møre og Romsdal har et sterkt næringsliv innenfor felt som det maritime, olje og gass, fiske, industri og så videre. Men det er ingen satsing på kreative næringer, forklarte Angela Hagen fra fylkeskommunen, innledningsvis, etter at Anna Amundsen hadde ønsket velkommen.

Sistnevnte er en av samarbeidspartnerne til fylkeskommunens satsing i Romsdal.

- Vi håper at nettverkene som bygges framover skal føre til at tjenester og ting som nå kanskje kjøpes i utlandet eller fra andre steder i Norge kan kjøpes her i fylket i stedet, fordi at folk får vite om hverandre og hva de faktisk driver med. Det viser seg at sjøl på små plasser er det ikke slik at alle kjenner alle, sa Marin Foldal.

Han kommer fra Kreative Søre Sunnmøre. Det er en uformell møteplass som arrangeres av Vestnorsk Filmesenter i samarbeid med Sunnmøre Kulturnæringshage.

I løpet av møtet fikk alle anledning til å presentere seg og rett og slett bli kjent.

Men det var også satt av en liten bolk der Sødahlhuset fikk presentere seg.

- Sødahlhuset skal være det kreative stedet på Åndalsnes, forklarte Mari Melbø Rødstøl, og fortalte litt om hvordan huset ble til og planene videre framover. Så serverte Sødahlhuset Gulrot- og chilisuppe og nettverksbygginga var i gang.

Fylkeskommunens definisjon på hva kreative næringer er, samsvarer med Kommunal- og moderniseringsdepartementets definisjon av kulturnæringer