Det sier strekningsansvarlig for Raumabanen i Jernbaneverket, Rune Vidar Lotten. Og bakgrunnen for vårt spørsmål er selvfølgelig sammenstøtet mellom toget og en bil ved Aaheim tirsdag i påskeuka. Lotten viser til at undergangen ved Aaheim tilfredsstiller de sikkerhetskrav som gjelder for slike planoverganger. Her er det det blant annet sikt som tilsvarer 12,5 sekunder kjøretid fram til et eventuelt sammenstøt.

– Denne planovergangen har dessuten vært en del påkostet ved at den er bygd opp med mye masse på begge sider, sier Lotten og beskriver uhellet som en sum av flere årsaker.

– Er det sjelden med slike ulykker på Raumabanen?

– Ja, vi har vært heldig. Jeg mener det har vært to dødsulykker helt siden strekninga ble åpnet.

– Er det en jobb på gang for å få fjernet flere slike overganger?

–Vi gjør en kontinuerlig jobb med å bedre forholdene. Men når det gjelder å få fjernet slike overanger, så møter vi som oftest poroblemer med grunneierne som ikke vil bli pålagt større kjøreavstander. Å få gjort noe med dette dreier seg, som alt annet, mye om penger. Og det blir det aldri nok av, sier Lotten.

– Blir andre strekninger med større trafikk prioritert foran Raumabanen også på dette området?

– Nei, utfordringen er der så lenge det er baner med togtrafikk, sier Rune Vidar Lotten. Han legger til slutt til at skadene etter sammenstøtet på Aaheim regnes som ubetydelige på toget og ingen ting på skinnegangen.