Dette var den soleklare og entydige beskjeden som politiet kunne gi under et temamøte om hest og trafikk i forrige uke. Politiet kunne også fortelle at både ridende og kjørende med hest og vogn, ikke skal ferdes på gangfelt og gang- og sykkelstier, men på veg. Det vil i praksis bety at kjøring med hest skal gjøres på trafikkerte veger sammen med biler og tunge trailere.

– Ja, slik er det, bekrefter politistudent Catarina Bach og innrømmer at unger dermed har sjåføransvar i trafikken på linje med bilførere eller mopedister.

Som kjent må man være 16 og ha førerkort på moped og førerkort for bil får man først når man er 18 år.Og både barn og foreldre fikk under møtet på Veblungsnes også vite at paragraf 3 i Vegtrafikkloven om å vise generell aktpågivenhet i trafikken, også pålegges barn på eller med hest. Trafikkregler og skilt må dessuten kunnes.

– Er det mulig å pålegge barn et så stort ansvar?

– Ja, det kan du si, men slik er det i alle fall, sier politistudent Catarina Bach.

Hun har bestemt seg for å skrive bacheloroppgave på Politihøgskolen om problemstillingen fordi hun ser det som viktig at saka settes på dagsorden.

– Jeg anbefaler at dere viderefører den kulturen dere åpenbart har her i kommunen, var budskapet til politibetjent Richard Merlid som også var til stede under møtet.

Han mener barn og unge i Rauma er flinke til å oppsøke skogsveger og andre veger der trafikken er liten.Men det ble også understreket fra både barn og foreldrehold at det må øves om hester skal kunne bli trygg og dermed lære seg å takle forhold i trafikken.

Politiet la også vekt på at det er rytterens eller kuskens ansvar å ha kontroll på en hest og å sørge for at hesten ikke påfører andre skade.

Trygg Trafikk

– Vi har ikke jobbet mye med denne problemstillingen, men vi har hatt en del samarbeide med ulike hesteorganisasjoner og vi ser at det er en jobb å gjøre også her, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk.

Hun legger til at de også har hatt møter med departementet og at det er mulig det vil komme anbefalinger om aldersgrense og at det kan bli innført lokale tiltak i nærheten av ridesentre der utfordringene er størst.

Nedsatt fartsgrense på spesielle områder har også vært et tema.