-Vil samferdselsministeren gå i dialog med aktuelle aktører for godstransport for å finne ut om det er grunnlag for fortsatt godstransport på Raumabanen?

Bakgrunn for spørsmålet er at CargoNet har uttalt at de ikke lenger finner lønnsomhet i godstransportene på Raumabanen. De kjører i dag et daglig godstogpar på Raumabanen. Det tilsvarer en kapasitet på mer enn 11.000 trailere i året.Privateide Cargolink har uttalt at de kan drive lønnsomt på Raumabanen, men på nærmere angitte vilkår.

- Svært viktig sak

- For Møre og Romsdal Venstre er dette en svært viktig sak. Vi har som politisk mål for miljø og transport i vårt fylke at mer gods må over fra bil til jernbane og sjø. Stans i godstrafikk på Raumabanen, slik CargoNet har meddelt, er stikk i strid med målsettingen om reduksjon i klimautslipp fra transportsektoren, uttaler leder Ragnhild Helseth i Møre og Romsdal Venstre overfor Åndalsnes Avis.

Venstre vil ha løsninger for transport slik at vei, sjø og bane kombineres på best mulig kostnadseffektiv, energi- og miljøvennlig måte. Vi ønsker å opprettholde systemet med konkurranse for godstransport på jernbanen.

Saken er blitt løftet fram av Venstres gruppeleder i Rauma Arne Steffen Lillehagen gjennom Formannskapet i Rauma. Venstres Abid Raja tar nå saken opp med samferdselsministeren. Møre og Romsdal Venstre ser med forventning frem til svaret fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen når det foreligger.