– Vi har begynt å sondere terrenget i forhold til både materiell, togruter og kunder, forteller Karl Ivar Nilsen, administrerende direktør i Cargolink AS, til Åndalsnes Avis mandag morgen. Cargolink er Norges største private godstransportør og har som mål å få meste mulig gods over på bane. De driver i dag mange godsruter i landet, og har også tidligere hatt godsruter på Raumabanen.

– Vi drev ruta i vel ett år, og la ned i 2010. Det måtte vi blant annet gjøre fordi vi ikke kunne ha lange nok godstog, og at vi fikk problem med krysning av lokaltog. Dyre løftetjenester på terminalen på Åndalsnes var også en avgjørende faktor til at vi sluttet, forteller Nilsen.

– Men hva er det som gjør at dere tror at dere skal klare å drive en godsrute bedre denne gangen?

– Det er en del forutsetninger for at vi skal klare dette. For det første må rutene være slik at våre kunder kan få brukt avgangene med fullt belegg, og for det andre må vi kunne drifte terminalen på Åndalsnes selv, sier Nilsen. Cargolink mener de har dokumentasjon på at de kan drifte en terminal mer effektivt enn statsselskapet CargoNet.

– Vi sonderer nå terrenget med vår kunder og sjekker tilgangen til lokomotiver og vogner. Hvis de rette tingene kommer på plass, vil vi satse på dette, sier Nilsen og legger til at deres kunder er Tollpost og Bring, som står for 70 prosent av belegget på Raumabanen.

– Jernbaneverket har innrømmet at de ikke kan love problemfrie jernbanestrekninger på mange år enda. Hvordan ser dere på dette?

– Det er selvsagt et problem at Dovrebanen har vært såpass ustabil, men det er nå planer og store arbeider på gang der. Blant annet vil de nå i oktober stenge banen for å gjøre utbedringer. Værproblemer kan vi jo ikke gjøre noe med. Vi kan ikke la slike problem stoppe vår utvikling og framtidsplaner, sier Nilsen og legger til at når CargoNet har tatt sin beslutning, vil de i løpet av tre måneder ha et nytt tilbud på plass.

– Vil dere prøve og fremskynde CargoNet sin avgjørelse?

– Nei, det får de ta når de er klare. Vi vil fortsette med våre planer og avvente avgjørelsen når den eventuelt kommer. CargoNet på sin side, kan bekrefte at de fremdeles står på sine nedleggingsplaner.

– Selv om nå Cargolink nå har sagt de vil ta over, har ikke dette endret vårt syn. Vi vil selvsagt konferere med våre ansatte og se hva som kommer ut av det, men det er ikke mye som tyder på at det blir noen forandring i vårt syn, opplyser Bjarne Wist i CargoNet. Ordfører Lars Olav Hustad opplyser at Rauma kommune på sin side vil jobbe med å få de aktuelle parter til å snakke sammen, og øve press på stortingspolitikerne til å få en løsning på saka.