Det kommer neppe som noen stor overraskelse at mange tjener seg noen kroner en lørdagskveld, ved å kjøre feststemte mennesker fra A- til B. Dette er en virksomhet som drosjesjåførene ikke ønsker særlig velkommen. Samtidig er det vanskelig å bevise at det ikke bare er sjåfører som frakter venner som en vennetjeneste, sjøl om enkelte stiller seg opp rett ved drosjeholdeplassen.

– Det vi likevel synes er langt mer alvorlig er at det foregår kjøring av cruiseturister til Trollstigen og andre steder, på dagtid, av voksne folk. Her snakker vi ikke om vennetjenester, sier Vik, som er leder for Rauma Taxi.

Han er den første til å innrømme at det tidligere har vært uheldige episoder også med leiesjåfører i Rauma Taxi, men Vik forsikrer at disse er ute av «systemet».

- Tenk på ansvaret du har når du frakter folk. Tenk om det skulle skje en ulykke. I en taxi er i alle fall alle forsikringer i orden, advarer han.

Konsekvensen av pirattaxivirksomhet i helgene er at Rauma Taxi har sluttet å stille opp med drosjer på bygdefester.

– Vi har ikke ressurser til å stå klare med en bil hele kvelden, bare for å se at folk går forbi oss og inn i private biler, som kjører i skytteltrafikk. Nå kjører vi kun bestilte turer til slike arrangement.

Vik presiserer igjen at de ikke er imot at venner hjelper hverandre med skyss. Og han forstår godt at kapasitet og ventetid natt til søndag kan være en utfordring. Faktum er likevel at selskapet har redusert noe på antall biler i drift, fordi det blir for lite oppdrag til alle.

– Inn imellom er piratkjøringa så intens at vi har vurdert å kutte ut alt annet enn sjuketransport, så folk får se hvordan det hadde vært uten oss.

– Å redusere innsatsen er vel en fallitterklæring?

– Ideelt sett skulle vi stilt med full bemanning hele tida, men vi har ikke økonomi til det. Men det er klart det blir en ond sirkel. Når vi reduserer, øker markedet for piratkjøring. Jeg ser den.

– Dere har meldt fra?

– Vi meldte inn flere bilnumre til politiet for en tid tilbake. Men det ser ikke ut til å være prioritert. Vi har opplevd at det står fullt med privatbiler utenfor Grand, og fått beskjed av politiet om å flytte oss, fordi vi står i vegen.

– Det er dyrt å ta drosje?

– Det drar på litt om det blir lange avstander. Samtidig hører vi at det betales både 70 og 100 kroner pr. snute i pirattaxi, og da er det ikke store forskjellen likevel. Enkelte er flinke å bruke ordninga «Heim for en 50-lapp», men det kunne vært mye bedre, sier Vik.